Planer på tunnelförbindelse mellan Helsingborg och Helsingör

Foto: Helsingborgs stad

Dansk-svensk arbetsgrupp utreder vidare

Kapaciteten på Öresundsbron räcker under överskådlig tid. Däremot kan en ny fast förbindelse mellan Sverige och Danmark ge andra positiva effekter. Det visar Sverigeförhandlingens utredning som presenteras under måndagen. Sedan Öresundsbron öppnades år 2000 har 100 miljoner bilar passerat Öresundsbron och persontrafiken har nästan fördubblats. Därför har frågan väckts om hur länge bron kan täcka de behov som finns och om det behövs ytterligare en förbindelse mellan länderna framöver. Sverigeförhandlingen och företrädare för Danmark har sedan i höstas arbetat med en utredning om trafikprognoser för person- och godstransporter på väg respektive järnväg över Öresund.

Utredningen har inte visat några kapacitetsproblem för varken väg eller järnväg, som inte kan lösas med kompletterande investeringar på landsidan under överskådlig tid. Situationen med enbart en tågförbindelse över Öresund bedöms vara sårbar och det finns också andra samhällsekonomiska nyttor med en fast förbindelse mellan Helsingborg och Helsingör.

– Slutsatsen från arbetsgruppen är att de ska fortsätta arbetet med att utreda vilka nyttor en fast förbindelse mellan Helsingör och Helsingborg kan ge. Det är glädjande att de fortsätter att titta på de värdena som vi hela tiden har lyft fram som de viktigaste för den regionala utvecklingen, säger Peter Danielsson, (M) kommunstyrelsens ordförande.

Utredningen visar också att en tunnel mellan Helsingborg och Helsingör skulle korta restiderna och öka tillgängligheten och integrationen i den norra delen av regionen. Den dansk-svenska arbetsgruppen har kommit överens om att utreda vidare vilka nyttor en fast förbindelse mellan Helsingborg och Helsingör kan ge. I utredningen nämns till exempel robusthet, en förbättrad bostadsmarknad, restidsvinster, arbetsmarknadsnyttor, miljönyttor, näringslivsnyttor, samhällsutveckling och sociala nyttor.

–Sedan flera år tillbaka pågår ett strategiskt arbete mellan Helsingborg och Helsingör för en gemensam samhällsutveckling. För att vår dansksvenska region ska nå sin fulla tillväxtpotential inom de områden som arbetsgruppen vill fortsätta utreda, krävs en fast förbindelse mellan Helsingborg och Helsingör, säger Peter Danielsson.