Autoliv kan gynnas av Takata-kris

Sverker Dahl/TT: Biltest med krockkuddar.

Autoliv har fått mycket kontrakt sedan Takatas problem blev tydliga för ett par år sedan, säger Mats Liss, analytiker på Swedbank.

Huvudsakligen handlar det för Autoliv om kontrakt avseende krockkuddar och säkerhetsbälten. Bedömningen enligt Liss är att bolaget har gått från en global marknadsandel på drygt 30 procent till 50 procent för dessa produkter. Till det ska också läggas nya kontrakt som avser de produkter som ska ersätta de felaktiga gasgeneratorer som måste bytas ut i de bilar som Takata tidigare har levererat till.

Gasgeneratorerna var början till Takatas problem. Det var en felkonstruktion, säger Mats Liss.

Tappad trovärdighet

I samband med att problemen med gasgeneratorerna kom det fram att Takata, från tekniskt håll, hade känt till bristerna under många år utan att informera.

Takata tappade trovärdigheten helt. Efter det har det varit en situation där man försökt rulla det här vidare och hantera situationen. Då har det funnits lite olika alternativ där ett förmodligen har varit att förhandla bort risken för skadestånd och att biltillverkarna är med och delar på kostnaderna för återkallande och ersättning av de felaktiga gasgeneratorerna, säger Liss.

Nu verkar det inte som detta har fungerat utan Takata går mot konkurs i stället. Risken för skadestånd är svår att förhandla bort och framför allt i USA kan skadestånden blir väldigt stora, säger Liss.

Det har också spekulerats om att andra aktörer, exempelvis kinesiska Key Safety Systems, vill ta över det problematiska bolaget.

Men även om Takata nu har ett lågt marknadsvärde så kan det bli väldigt stora kostnader för rättsprocesser, säger Mats Liss.

Enligt Liss har det också spekulerats om Autolivs roll när det gäller Takata.

Nu får vi väl se vad som händer med tillgångarna. Det finns ju delar i Takata som kan vara intressanta, som till exempel tillverkning av väv till krockuddar, säger Liss.

Takata i många bilar

TT: Vilka bilmärken har haft Takata som leverantör?

Generellt är det så att bilindustrin vill ha två leverantörer så vid sidan av Autoliv har många tillverkare haft Takata. De är stora, säger Mats Liss.

Under torsdagen föll Takatas aktiekurs med 55 procent på Tokyo-börsen till följd av oron för en eventuell konkurs. Kvar finns nu bara en fjärdedel av börsvärdet jämfört med för en vecka sedan. Enligt källor till Reuters kommer bolaget att ansöka om konkurs på måndag nästa vecka för både deras japanska och amerikanska verksamhet. Bakgrunden är en rättegångsprocess kring defekta krockkuddar som ska ha orsakat 16 dödsfall och 150 skadefall, enligt internationella nyhetsbyråer.

Trots Takatas problem lyfter inte Autoliv på börsen. På förmiddagen var aktien ner cirka 0,4 procent på en i övrigt stila börs.

Takatas problem har ju varit kända sedan länge så det är egentligen ingen förändring för Autoliv, säger Mats Liss.