Elbilskrav i Asien oroar oljeindustrin

Andy Wong/AP/TT: Elbilar står på laddning i Peking, samtidigt som en Jaguar F-Pace kör förbi. Som ett tecken på att även traditionella biltillverkare nu försöker hoppa på elbilståget så kommer F-Pace nästa år i en avgasfri version, kallad I-Pace. Arkivbild.

Vi kommer att se en tydlig omställning till elbilar. Den drivs av lagstiftning så elbilarna kommer att slå igenom, det är ingen liten nisch längre, säger Wilco Stark på den tyska biltillverkaren Daimler.

Asien har sedan länge varit motorn när det gäller den beräknade efterfrågan på olja i framtiden, mycket tack vare den växande fordonsparken. I Kina säljs mer än två miljoner nya bilar per månad. Men både Kina och Indien håller nu på att ta radikala steg för att gynna alternativa bränslen och elbilar.

I april slog Kina fast att minst en femtedel av alla nya bilar som säljs 2025 ska vara drivna med alternativa bränslen. Det finns förslag om att andelen ska upp till 8 procent redan nästa år.

Och i Indien finns planer på att under en 15-årsperiod helt gå över till avgasfria bilar. Skiftet kan enligt bedömare innebära att "peak oil", kulmen för efterfrågan på olja, inträffar betydligt tidigare än tidigare väntat.

Teknikutvecklingen går snabbt. Inom 10–15 år kanske bensinmarknaden inte är densamma som den är i dag, säger Dawood Nassif på statliga Bahrain Petroleum Company.

Andra menar dock att det är för tidigt att räkna ut oljeindustrin och pekar bland annat på ökad efterfrågan på plast och hushållskemikalier.

Vår bransch kommer inte att försvinna, säger Abd al-Aziz al-Judaimi vid världen största oljeexportör, Saudi Aramco.