Snart flyger bilen – men inte för alla

Claude Paris/AP/TT: Slovakiska Aeromobils senaste modell, som ska gå att förbeställa inom kort, kostar omkring 14 miljoner kronor. Den lanserades i Monaco nyligen.
Mark J Terrill/AP/TT: Inte bara science fiction längre. Men de flesta flygande bilarna blir knappast som den här, kultbilen DeLorean från filmen "Tillbaka i framtiden", utan snarare en form av helikoptrar.
John Locher/AP/TT: Kinesiska Ehang planerar att redan i sommar börja trafiken med sina självflygande taxihelikoptrar i Dubai.

Drömmer du om att slippa köerna, eller att kunna ta en genväg när det känns för långt att köra runt? Det kommer snart att vara verklighet.

I alla fall rent tekniskt. Och om du har råd.

För samtidigt som flera företag redan har flygbara alternativ finns varken regelverk eller infrastruktur på plats. Även priset på de högtflygande planerna lär ha en viss avskräckande effekt, konstaterar Mikael Wickelgren, fordonsforskare vid högskolan i Skövde.

Det är en effektiv spärr, kostnaden. Men även om vi skulle ha råd, är frågan hur många som egentligen har behov av en flygande bil, säger han till TT.

Sett bara till tekniken är det dock redan nu fullt möjligt.

Små företag

Slovakiska Aeromobil släppte för knappt två veckor sedan sin nya modell på den exklusiva bilmässan Top Marques i Monaco. Bilen, med fällbara vingar, ska gå att förbeställa inom kort och de första leveranserna är beräknade till år 2020. Prislappen? Mellan 1,2 och 1,5 miljoner euro, det vill säga uppemot 15 miljoner kronor.

I förra veckan släppte även Kitty Hawk, ett företag med bland andra Google-grundaren Larry Page bakom sig, bilder på en flygande "bil" och i samma veva meddelade samåkningstjänsten Uber att företaget har en flygande bil på gång.

Med undantag för europeiska flygplansjätten Airbus består flygbilsindustrin i huvudsak av små, okända företag. Något intresse från dagens biljättar tycks inte finnas, enligt Mikael Wickelgren.

Det är än så länge en ganska apart företeelse. Det finns ingen affärspotential, för dem som redan är biltillverkare i dag, säger han.

Det här är nog mest för folk som har en massa pengar och utrymme och tycker att det är kul med ytterligare en leksak.

Säkerheten central

Även för Larry Page och hans kompisar finns dock en rad hinder kvar innan de kan sätta sig i bilen och flyga mellan hemmet och jobbet. Än så länge är svårigheterna – och skeptikerna – rätt många.

Hur ska det här fungera? Jag vill inte vara en pessimist, men vi kan ju inte ens ta med oss alla mobiltelefoner på flygplan i dag för att det finns risk för att batterierna börjar brinna, säger Missy Cummings, forskare vid Duke University och på Nasa, till New York Times.

Enligt Hans Kjäll, som är flygsäkerhetsanalytiker, kommer det hur som helst att krävas ett helt nytt regelverk om samma fordon ska trafikera både vägarna och luftrummet.

Säkerheten kommer att vara central. Utöver att det kräver en förare med både körkort och flygcertifikat kommer det säkert att krävas speciella start- och landningsplatser, säger han.

Så det blir nog en ganska exklusiv verksamhet ändå.