Svensk på väg mot högsta biltoppen

Björn Ewenfeldt/TT: Ola Källenius bredvid en konceptbil från Mercedes–AMG på bilmässan i Genève.

Ola Källenius har inte fyllt 50 men har ändå hunnit med en lång rad toppjobb inom koncernen och dotterbolagen Mercedes–Benz, prestandabilsdivisionen AMG och sportbilstillverkaren McLaren. Hans nuvarande titel är forsknings- och utvecklingschef inom koncernen och han är med andra ord spindeln i nätet när det gäller omställningen till eldrift och självkörande bilar inom Mercedes och de andra bolagen. Hans kontrakt förlängdes alldeles nyligen och gäller till 2022.

Mycket skvaller

Det lite märkliga i sammanhanget är att 47-åringen som föddes i Västervik aldrig har arbetat inom den svenska fordonsindustrin. Efter utbildning på Handels i Stockholm och universitet i schweiziska Sankt Gallen kom han som trainee till det tyska bolaget 1993 och där har han blivit kvar.

Jag fick kontakt med Mercedes under min tid som utbytesstudent i Sankt Gallen. Jag var intresserad av bilindustrin och är man det är Mercedes–Benz ett märke som man automatiskt är intresserad av, berättar han för TT på bilmässan i Genève.

Det finns som sagt gott om skvaller inom branschen och i medier om att Ola Källenius kan klättra ytterligare på karriärstegen de kommande åren. Det sägs att Daimlers koncernchef Dieter Zetsche bara vill sitta kvar ett par år till och på pappret ser det ut som Ola Källenius, med alla olika toppjobb inom koncernen, skolats in som hans efterträdare. Om detta vill han dock inte prata alls.

Det är en diskussion som inte förs alls hos oss och inget man bör tänka på, konstaterar han kort.

Förändrad industri

Den snabba tekniska utvecklingen som pågår inom hans bolag pratar han dock gärna om. Ola Källenius pekar ut fyra trender som kommer att fylla hans tid de närmaste åren: uppkopplade bilar, självkörande bilar, nya former av ägande som till exempel bildelning och elbilar.

Vid sidan av allt annat vi gjort de senaste 131 åren handlar det om de trenderna. Kombinationen tror vi kommer att förändra bilindustrin i grunden.

Hela bilbranschen befinner sig just nu i något som måste betecknas som början på en glansperiod. Många bolag sätter försäljningsrekord, mycket tack vare de låga räntorna, och till det kommer de olika trender som Ola Källenius pekar ut som gäller alla biltillverkare, men kanske främst de tyska premiummärkena, Volvo Cars och ett par till.

Påminner om Gnosjö

TT: Finns det en risk att det går för lätt nu, att ni slöar till?

Det finns ett uttryck i Schwaben (där koncernen har sitt huvudkontor) som faktiskt kan jämföras lite med småländska Gnosjö när det gäller mentalitet: "spare, spare häusle baue" (ungefär: jobba hårt och bygg ditt eget hus). Även om vi är framgångrika finns det definitivt inte tid att luta sig tillbaka och tro att allt är lugnt.