Opel-köp stor förändring för bilindustrin

I dag blev det känt att PSA, ägare av franska Peugeot och Citroën, köper Opel och Vauxhall av General Motors (GM). Prislappen landade på 2,2 miljarder euro, motsvarande cirka 21 miljarder kronor. I och med köpet återtar PSA positionen som Europas näst största biltillverkare från inhemska rivalen Renault. Etta är tyska Volkswagen.

Stuvar om marknaden

Storköpet stuvar om rejält på den europeiska marknaden, enligt Christer Karlsson, expert på bilindustri och professor på Copenhagen Business School.

Nu släpper GM greppet om sin europeiska verksamhet vilket kommer att rita om kartan för europeisk bilproduktion ordentligt. PSA kommer att driva en strukturförändring i form av utveckling, produktion, distribution och försäljning, säger Karlsson.

Med alla varumärken i en och samma plattform kan PSA-koncernen stärka den interna verksamheten genom att öka volymen och minska kostnaderna.

Men bortsett från sådana synergieffekter är det mer oklart hur PSA:s respektive varumärken kommer att stärkas på marknaden, enligt Martin Sköld, docent på Handelshögskolan i Stockholm.

Varumärket viktigt

Även Mikael Wickelgren, fordonsforskare på högskolan i Skövde understryker vikten av varumärket.

Det är mindre klokt att slå ihop allt och göra modellerna så lika att de kvittar för kunderna vilket varumärke de köper, säger han.

Samtidigt riskerar konsumentens lojalitet att förändras, enligt fordonsexperten Karlsson.

Trots att Opel länge har ägts av amerikanska GM har varumärket kunnat behålla sin tyska identitet för bilköparen. Frågan är om den nya ägaren PSA lyckas göra samma sak.

Eftersom en Opel brukar köpas av en medelålders tysk stålarbetare, kan det bli svårt för konsumenten att köpa en ny bil när det i framtiden ägs av fransmän, säger Karlsson.

PSA:s vd Carlos Tavares har dock försäkrat om att de ska fortsätta att utveckla det "fantastiska" företaget Opel/Vauxhall och snabba på verksamhetens vändning till vinst, enligt ett uttalande.