Porsche lanserar el-hybrid i Geneve

Porsche lanserar plug-in hybrid

Premiär för Panamera Turbo S E-Hybrid

Porsche fortsätter att uppnå höga prestanda på ett långsiktigt hållbart sätt. I nya Panamera Turbo S E-Hybrid gör Porsche för första gången en plug-in hybrid till toppmodellen i modellserien. V8:an på fyra liter från Panamera Turbo kombineras med en elektrisk motor vilket resulterar i totalt 500 kW/680 hk och en enastående kraftleverans.

Redan från strax över tomgångsvarv erbjuder Panamera Turbo ett vridmoment på över 850 Nm. Det betyder att den accelererar från 0 – 100 km/tim på bara 3,4 sekunder och når en toppfart av 310 km tim. Det extra krafttillskottet i den fyrhjulsdrivna Panamera kommer från supersportbilen 918 Spyder. Enligt NEDC, New European Driving Cycle, är bränsleförbrukningen vid blandad körning 2,9 liter per 100 km och det nya flaggskeppet i Panamera-serien kan köras på enbart eldrift upp till 50 km/tim. Panamera Turbo S E-Hybrid understryker hur viktig eldrift är för Porsche.

Efter den framgångsrika debuten för Panamera 4 E-Hybrid, som använder en V6-motor tillsammans med en elektrisk motor, visar Porsche än en gång att hybridtekniken har stor prestandapotential. Nya Panamera Turbo S E-Hybrid kombinerar en elektrisk motor med 100 kW/136 hk med en V8 på 404 kW/550 hk.

Frikopplingen i Porsches hybridmodul aktiveras elektromekaniskt av ett elektriskt kopplingsställdon, Electric Clutch Activator, på samma sätt som i Panamera 4 E-Hybrid. Resultatet är kort svarstid och hög komfort. Som i alla andra Panamera av andra generationen används Porsches snabbväxlande dubbelkopplingslåda  med åtta växlar för att överföra kraften till det adaptiva fyrhjulssystemet Porsche Traction Management, som är standard.

I läget E-Performance accelererar den här sportlimousinen till 100 km på 3,4 sekunder och erbjuder exceptionell dragkraft i höga farter. Med en toppfart på 310 km/tim blir Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid riktmärket i sin klass. Panamera Turbo S E-Hybrid har luftfjädring som standard och erbjuder en unik avvägning i sin klass mellan lyxbil och sportbilsprestanda.

Elmotorn får sin kraft från ett vätskekylt litiumjon-batteri med en energikapacitet av 14,1 kWh. Högspänningsbatteriet, som är integrerat i bakre delen av bilen, är fulladdat på sex timmar med en anslutning med 10 A via 230-V. Om Panamera använder den inbyggda 7,2 kW laddaren, som är tillval, och en 230-V anslutning med 32 A istället för 3,6 kW standardladdaren, laddas batteriet fullt på bara 2,4 timmar. Uppladdningen kan också startas med en timer via Porsche Communication Management eller Porsche Connect App för smartphones och Apple Watch. Därutöver är Panamera Turbo S E-Hybrid utrustad med utökad luftkonditionering för att kyla eller värma passagerarutrymmet även under pågående laddning.