Borrningen av Tel Avivs tunnelbana har börjat

Informationsmöte strax innan tunnelmaskinernas startas i Tel Avis undervärld. Foto: Israels transportministerium.

Borrning av Tel Avivs tunnelbana började fyra månader tidigare än än planerat, den 19 februari. Hälften av den 24 kilometer långa ”Red Line”-linjen kommer att anläggas under jorden.

Åtta tunnelborrmaskiner kommer att arbeta i par och varje maskin klarar av att borra upp till 10 meter per dag. Maskinerna, som är 115 meter långa, 7, 5 meter i diameter och som väger 900 ton, bedrivs av kinesiska företaget CRTG.

Den röda linjen kommer att löpa från Bat-Yam i sydväst genom centrum till Petakh Tikva i öster med en gren norrut till Kiryat Arye. Linjen kommer att har 33 stationer och kommer att anslutas med Israel Railways centrala järnvägsstation Arlozorov i Tel Aviv.

- Vi startade borrningen med TBM:s snabbt för att kunna nå destinationen exakt på avtalad tid eller till och med lite tidigare än planerat, sade Israels transportminister Mr Israel Katz till journalister. Linjen beräknas vara klar år 2021.