Ljusning för H&M

Klädjätten Hennes & Mauritz ökar vinsten, men 2016 levde inte upp till bolagets förhoppningar. Men det ljusnade mot slutet av året.

Vinsten före skatt blev 7 409 miljoner kronor för perioden september-november, det fjärde kvartalet i företagets brutna räkenskapsår. Motsvarande period 2015 gjorde H&M en vinst på 7 148 miljoner kronor.

Resultatet var bättre än väntat. Analytiker hade i genomsnitt räknat med en vinst på 7 017 miljoner kronor, enligt Reuters sammanställning.

Omsättningen uppgick till 52 720 miljoner kronor, jämfört med 48 694 miljoner kronor ett år tidigare.

Styrelsen föreslår en oförändrad utdelning till aktieägarna på 9:75 kronor per aktie för räkenskapsåret.

För helåret ökade försäljningen med sju procent i lokala valutor. Det var lägre än vad koncernen hade planerat för på förhand, vilket ledde till ökade prisnedsättningar. Tillsammans med en stark dollar drog det ner vinsten.

"Vi såg dock en förbättrad resultatutveckling under det fjärde kvartalet", skriver H&M:s vd Karl-Johan Persson i en kommentar..

I januari ökade försäljningen med elva procent, mätt i lokala valutor och jämfört med samma månad föregående år.

Totalt öppnade H&M 427 nya butiker och elva nya onlinemarknader under 2016. Det innebär att H&M fanns online i 35 länder vid årsskiftet och att antalet butiker uppgick till 4 351.

För det nyligen inledda räkenskapsåret räknar H&M med att öppna 430 nya butiker netto. Nya planerade butiksmarknader är Kazakstan, Colombia, Island, Vietnam samt Georgien.

Online planerar företaget att tas sig in på sex nya marknader: Turkiet, Taiwan, Hongkong, Macao, Singapore och Malaysia.

Nya varumärken

"Samtidigt som vi öppnar nya butiker ser vi över den befintliga butiksportföljen, vilket innebär att vi ska ha den optimala mixen av varumärken, yta och antal butiker på respektive marknad. Detta kommer att medföra omflyttningar, tillägg av butiksyta och stängningar", skriver Karl-Johan Persson.

H&M planerar att lansera ett eller två nya varumärken under 2017. Koncernen planerar även att utveckla varumärket H&M Home med fristående butiker. Klädjätten presenterar i bokslutet även ett nytt tillväxtmål som säger att försäljningen ska öka med 10-15 procent per år i lokala valutor med fortsatt hög lönsamhet.

TT