”Vi ska skapa verktygen som bygger framtiden”

Autodesks vd Carl Bass talade på temat att bygga för framtiden. Foto: Tommy Ekholm
Virtual reality var ett av de riktigt stora ämnena på Autodesk University. Här testas Autodesks Virtual Reality-projekt på mässgolvet. Foto: Tommy Ekholm
Bilchassit till Hack Rod. Världens första AI-designade bil. Foto: Tommy Ekholm

Autodesk University är en stor samlingspunkt för Autodesk-användare från hela världen. 10 000 människor från hela världen möts för tre dagar med work shops, paneldiskussioner, utställningar och samtal runt bland annat BIM, CAD, automation, 3D-printing och Virtual Reality. Som enda svenska tidning så fanns Nordisk Industri på plats i Las Vegas när jättemässan gick av stapeln.

Inför Autodesk Universitys öppningsanföranden fylldes den jättelika mässhallen av nära 10 000 spända och uppsluppna deltagare. Efter uppträdanden av en diskjockey, som fyllde lokalen med tung technomusik och ett band som spelade musik på scenen, så klev Autodesk teknikchef Jeff Kowalski upp på scenen för att inleda den officiella invigningen av Autodesk University 2016.

Machine Learning
Jeff Kowalski fokuserade på hur design förändrats över tid och hur nya verktyg utvecklas och får alla former av design att utvecklas med dem. Han ville rikta blickarna mot det som kallas Generative Design. Det förklaras enklast som samarbetet mellan människa och datorer, där båda parter lär sig och utvecklas under arbetets gång. 
– Det viktigaste som händer inom mjukvaruutveckling just nu är AI och det vi kallar för Machine Learning. Maskiner ska inte bara bli smartare, de ska bli kreativa också. Målet är att det verktyg vi använder själva ska utvecklas och bli en bättre kreativ partner till oss, sade Jeff Kowalski.
Kowalski lyfte fram hur VR – Virtual Reality – är framtiden för design. Nu när användaren kan se modellen i realtid så öppnas helt nya möjligheter på alla nivåer inom design, inom design för industri och infrastruktur så väl som byggnadsdesign och inredning- och planeringsdesign.

Ren design i VR
– Framtiden är ren design i VR. Det är en radikalt annorlunda upplevelse, sade Jeff Kowalski och hänvisade till en hel del ny teknologi som visades upp på det stora mässgolvet.
Robotic Systems, den nya kombinationen av automation och Generative Design är något som Kowalski också lyfte fram. Som exempel på detta tog han den 3D-printade bro som byggs i Amsterdam och att en del av just den bron fanns att se på mässgolvet.
– Vi måste inse att ny teknologi inte är ett hot. Det är istället att betrakta som superkrafter. Vi får aldrig sluta att lära oss. Vi öppnar nu ett nytt kapitel i historien om hur vi skapar saker. The future of making things, avslutade Jeff Kowalski.

 

Nästa generation kliver fram
Anna Nixon, en gymnasieelev från Oregon, som designat robotar sedan hon var nio år gammal och Christian Benimana, Rwandas första utbildade arkitekt och programdirektör för MASS Design Group höll sedan anföranden. Hos dem låg fokus på framtiden och vikten av att nästa generation har rätt förutsättningar för att kunna fortsätta att utveckla designen för bland annat byggnader och robotar.

 

Carl Bass om framtiden
Sist klev Autodesk vd Carl Bass upp på scenen och fortsatte på temat att bygga för framtiden.
– Vi ska skapa verktygen som bygger framtiden. Vi måste ha viljan att anamma nya idéer. Det är vad som behövs för att gå framåt, sade Carl Bass.
Som exempel lyfte han fram hur bilindustrin står inför jättelika förändringar. Inte bara då man ska släppa och gå ifrån designen för de motorer som man tagit fram under decennier, för att istället fokusera på eldrift. Utan också att man nu måste förändra designen då man ska flytta ifrån att utveckla körglädje för föraren och istället designa för passagerare i självkörande fordon.
– Den nya bilindustrin bygger inte bilar. De bygger förare. Och med detta kommer helt nya utmaningar och helt nya sätt att designa bilar, sade Carl Bass. 
Även Carl Bass lyfte fram vikten av Machine Learning och att ta fram verktyg som lär sig från både användarens och sina egna upplevelser.
– Vi bygger inte verktyg för en användare utan för gemensam utveckling och design. Fokus ska inte ligga på en enda användare utan på hur verktygen fungerar för att binda samman ett team. 
– Man måste experimentera. Utveckla. Vara proaktiv och ta till sig galna nya idéer, avslutade Carl Bass.
Med detta så lyftes den stora väggen bakom scenen och öppnade upp en passage in till mässgolvet och Autodesk University 2016 var officiellt invigt.

VR mer än underhållning
Virtual Reality var ett av de stora ämnena på Autodesk University. Flera olika sätta att använda VR-teknik, framför allt inom industri och industridesign visades också upp på mässan. Till mångt och mycket ville man visa upp hur VR nu förflyttar sig bortom underhållning och in i seriöst designarbete.

En av Autodesks riktigt stora saker på mässgolvet är bolagets Virtual Reality-projekt, där besökarna får testa att kliva in VR-världen och titta på en ny Porsche. Och inte bara titta på bilen. Man sitter i den, använder bilens kontroller och reglage och kan förändra utseendet på inredningen. Man kan även kliva ut ur bilen och se den från utsidan. Där finns funktioner för att med enkla handrörelser öppna och stänga dörrar, byta färg på bilen och skära och kapa delar av fordonet.

Autodesk ville här visa hur man med hjälp av Virtual Reality kan skapa, redigera och anpassa en produkt för att få en klar blick av hur den kommer att se ut och grovt fungera även i den verkliga världen.

Tekniken är en sammanslagning av traditionella CAD-verktyg och interaktiva renderingsmotorer och hela projektet är ett samarbete mellan Autodesk, Nvidia, Lenovo och HTC.

På mässgolvet visades upp vad som sades vara världens första AI-designade bil. Hack Rod började som ett forskningsprojekt för att undersöka hur ny teknik kan användas för att bygga en högprestandabil, och har utvecklats till att bli världens första fordonschassi konstruerat av artificiell intelligens.

Idén var enkel: koppla upp en bil med sensorer, utsätt den för en stenhård serie provkörningar i Mojaveöknen i Kalifornien och använda den realtidsdata som samlades in för att förbättra bilens prestanda. Forskare kopplade till och med upp föraren, för att samla in uppgifter om dennes hjärnvågor under testerna.

Resultatet blev omkring 20 miljoner datapunkter om bilens struktur och de krafter som påverkar den. Dessa matades in i Autodesks Project Dreamcatcher - en mjukvara för generativ design - och resultatet tillämpades på en 3D-modell av det befintliga chassit.

Baserat på de data som hämtades under upprepade testkörningar och utvärderingen av mjukvarans designupprepningar, så har en ny prototyp utvecklats - kort sagt så har bilen co-designat sig själv.

3D-printing
Eftersom de komplexa former som utvecklats med generativ design kan vara svåra att tillverka med traditionell maskinbearbetning så planerar utvecklingsteamet att använda 3D-printning som en viktig del av tillverkningsprocessen för att ytterligare utveckla bilens design.

Även om det har funnits i 30 år och har fått enorm uppmärksamhet nyligen så används additiv tillverkning - eller 3D-printning - fortfarande huvudsakligen endast för prototyper och inte i den faktiska produktionen. På mässan visade Autodesk upp hur de hinder som har tidigare begränsat tekniken - komplexitet, material, hastighet och kostnader ​​- nu försvinner med hjälp av industrirobotar och avancerade styrsystem.

Genom att utrusta en sex-axlad industrirobot med en specialiserad polymer-plast för extrudering och sedan styra roboten med ny programvara, är det nu möjligt att skriva ut stora, komplicerade strukturer i överraskande snabba hastigheter. Strukturer som till exempel chassit till den tidigare nämnda Hack Rod. Till skillnad från tidigare additiv tillverkning kan denna robot skriva ut lager utan att begränsas till ett enda plan, vilket gör att den kan skapa otroligt komplex geometri utan de stödstrukturer som krävs vid annan 3D-printning.

Enligt Autodesks representanter på mässan så gör användningen av industrirobotar och integrerade sensorsystem det möjligt att fortsätta att göra förbättringar i precision, storlek, snabbhet och styrka för utskrivna objekt, och med detta verkligen dra nytta av de snabba framsteg som sker inom generativ design.

Ny högteknologisk automation gör att traditionella arbetsflöden genomgår radikala förändringar och påverkar framför allt bolag verksamma inom tillverkningsindustrin. En välbesökt paneldiskussion fokuserade på hur arbeten och arbetsflöden förändras i och med införandet av ny teknik.

– Tillverkning håller på att bli en väldigt högteknologisk verksamhet, sade Ryan Kelly, affärschef på bolaget MakeTime.

Arbeten inom den industri som berörs försvinner. Det innebär dock också att nya sorters arbeten skapas.

– Nya landvinningar inom teknologi och automation skapar nya problem hos företagen. Det är just dessa problem som är grogrunden för var de nya arbetena skapas. Nya arbeten skapas för att människor behövs för att styra upp dessa problem, sade Mike Haley, Sr Director, Engineering & Platforms på Autodesk.

Sociala konsekvenser
Det är inte bara traditionella arbeten inom industrin som påverkas av den nya teknikutvecklingen. Panelen menade att nu kommer även tjänsteyrken att påverkas till mycket stor del. Alla var överens om att det till en början givetvis kan ge stora sociala konsekvenser med en så pass stor förändring av arbetsflödena, men att man då måste hitta nya vägar och nya sorters arbeten.

– En era av Artificiell Intelligens och Machine Learning kommer allt närmare och många sociala problem måste lösas innan detta kan implementeras fullt ut, sade Erin Bradner, Sr. Principal Research Scientist på Autodesk.

Framtiden och forskning och utveckling var i fokus för ett annat panelsamtal på Autodesk University. Medverkande var flera personer från Autodesks avdelning OCTO, Office of the Chief Technical Officer, vilka arbetar med att forska i och ta fram Autodesks nya produkter och system. De arbetar direkt under bolagets teknikchef, Jeff Kowalski.

Avdelningens mål inom Autodesk är att hitta det som ska bära bolaget framöver, tekniskt sett. De jobbar med att se framåt så mycket som möjligt i de produkter som de ska utveckla. Tanken är att de ska ha blicken riktad framåt från två år framåt ända till 100 år framåt.

– Att se 100 år framåt är givetvis en högst teoretisk synvinkel, men målet är att se hur världen runt oss kommer att se ut i framtiden och vilka produkter som bör komma att behövas, sade Brian Penne, som arbetar med utveckling av Virtual- och Augmented Reality hos Autodesk.

Just nu ligger fokus en hel del på Internet of Things, men hela avdelningen ser saker som IoT som enbart en startpunkt för hur man tar sig framåt i utvecklingsarbetet. Avdelningens arbete ska ligga långt fram och tanken är att man ska utveckla helt nya saker.

– Förväntad teknologi är inte det vi ska ens titta på. Det vi ska arbeta med är det omöjliga och det fullkomligt opraktiska. Om vi tar dessa utgångspunkter och utvecklar användbara produkter ur detta så har vi nått en bit mot de mål som vi satt upp, sade Maurice Conti, Director, Applied Research & Innovation på Autodesk.

Saker som OTCO jobbar med är bland annat hur man kan använda Virtual Reality som ett desginverktyg. Och då ligger inte fokus på traditionella saker som byggnader eller bilar, utan mot mer annorlunda saker.

Eli Groban berättade om sitt arbete med att ta fram verktyg för att se molekyler i Virtual Reality och hur man kan använda detta i designen av nya mediciner.

– Att kunna titta på hur molekyler är uppbyggda när man designar och tar fram nya läkemedel är något helt nytt och tekniken skapar helt nya diskussioner för utvecklare, sade Eli Groban.

Maurice Conti berättade om hur hans grupp arbetar med automation och robotar. De tar fram robotsystem som ska klara av att få enkla kommandon och med dessa som utgångspunkt kunna utföra avancerade jobb.

– Vårt mål är att till exempel ställa fram ett paket med Lego och bara ge roboten kommandot ”bygg” och sedan se till att roboten utan hjälp öppnar paketet och bygger ihop legoprodukten utan någon övrig hjälp, sade Maurice Conti.

När man arbetar mot så här långsiktiga och ibland väldigt teoretiska mål, så är misslyckande en del av arbetet. Allt man jobbar med kan helt enkelt inte fungera. Grupperna inom avdelningen misslyckas med jämna mellanrum och man menar att det egentligen inte är någon stor sak. De lägger siktet mot framtidens produkter, men ibland så går det inte att nå de uppsatta målen.

– Ibland blir det inte som man tänkt sig. Men man lär sig av misstagen och tar med sig det inhämtade kunnandet till nästa projekt. Dock blir jag ibland orolig att vi inte misslyckas nog, sade Maurice Conti.

Framtidens tillverkning låg verkligen i fokus för Autodesk University 2016. Nya lösningar och hur dessa lösningar påverkar industri- och tjänstesektorn samt världen i stort debatterades och diskuterades under hela mässan. Att 3D-printning, Virtual Reality, Artificiell Intelligens och Generative Design är framtiden för i synnerhet tillverkningsindustrin är inget som går att ducka för.