Marknaden för SUVar ökar i USA

Foto: Detroitsalongen NAIAS

På Detroitsalongen NAIAS presenteras en lång rad nya SUV-modeller. Bland andra visar Volkswagen två nya modeller som en del av sin SUV-offensiv: Atlas och en lång version av Tiguan. Båda lanseras i USA under 2017.

− Nordamerika är mycket betydelsefullt för vårt varumärke och den viktigaste uppgiften vi står inför är att återvinna förtroendet hos våra kunder. Volkswagen står för bilar avsedda för amerikanska köpare och som är byggda i Nordamerika, förklarar Herbert Diess, chef för varumärket Volkswagen.

Tiguan-familjen utökas under 2017 med lanseringen av en längre version. Den nyutvecklade versionen med upp till sju sittplatser kommer successivt lanseras i Nordamerika, Kina och Europa, med start under senvåren. I Europa får den långa versionen tilläggsnamnet ”Allspace”. Den europeiska versionen har premiär på bilsalongen i Genève i mars.

Chevrolet visar upp sin nya ”full size” SUV Traverse med nytt utseende och plats för upp till åtta passagerare. Mer utrymme, fler motoralternativ och mer elektronik både för navigering och förströelse är den amerikanska modellen.

Den stora nyheten är Audis koncept-SUV Q8 som premiärvisas på bilsalongen i Detroit. Detta är alltså en SUV nästan färdig att sättas i produktion. 5,02 meter lång är Audi Q8 en imponerande nyhet. Tack vare en hjulbas på tre meter erbjuder konceptbilen gott om utrymme för passagerare och bagage. Trots den sluttande taklinjen finns tillräckligt med huvud- och axelutrymme även i baksätet. Förarmiljön domineras av stora touchskärmar. Att det är en konceptbil innebär att den mäktiga oktagonformade grillen kan komma att modifieras liksom den spektakulära designen av bilens bakparti.

Trenden på NAIAS är stora, tunga och mycket USA-inspirerade SUVar med stora motorer och fyrhjulsdrift. Den amerikanska marknaden är viktig för världens biltillverkare och inte minst Volvos miljardsatsning på att börja bygga SUVar i South Carolina tyder på att det finns ett sug efter SUVar på bilmarknaden i USA.