Tunga lyft-sektorn möts på klassisk mark

Eriksberg med den klassiska kranen som ett synligt landmärke över hela Göteborg. Foto: Wikipedia/Mattias Richter
Irene Nettéus på Inspecta, Foto: Ulrika Olsson
Två riktiga tungviktskranar uppställda på Stockholm-Årsta kombiterminal. Foto: Christer Wiik

I år sker årets viktigaste kranlyft i Göteborg. När 16:e upplagan av Krandagarna går av stapeln sker det i de gamla varvslokalerna i Eriksberg i Göteborgs hamnområde. Fokus ligger på både hamn och industri samt vikten av att arbeta säkert.

Efter 15 år i Växjö har Inspectas krandagar fått ny möteslokal och 30 november till 1 december fylls i år Eriksbergsvarvet i Göteborg av föreläsningar, samtal och möten kring kranar, lyft och traverser.- Krandagarna har blivit Sveriges viktigaste möteplats för alla som verkar inom lyft-sektorn, säger Irene Nettéus på Inspecta, som ansvarar för seminariet.

Under två späckade seminariedagar ges de drygt 300 anmälda deltagarna möjlighet att utbyta erfarenheter och kunskap med andra i kranbranschen.- Dessutom ger de nya och större lokalerna mer utrymme för den uppskattade lyftmässan som arrangeras i samband med Krandagarna. Flera ledande företag inom lyftområdet har deltagit de senaste åren och i år räknar vi med drygt 35 utställare, säger Irene Nettéus.

UtbildningFokus för de två seminariedagarna är på att arbeta och vistas på ett säkert sätt i miljöer där kran- och lyftarbete förekommer. På plats finns Arbetsmiljöverket som talar om fallskydd. Inspectas egna experter kommer också dela med sig av sina erfarenheter kring användning av fallskydd och om andra typer av skyddsutrustning.Möjlighet till utbildning blir det också. 29 november, dagen innan seminariet börjar,är utbildningsdag för bland annat säkra lyft, säger Irene Nettéus.Liksom i fjol erbjuder Krandagarna i år två inriktningar att välja mellan; Industri och Hamn.En gemensam nämnare för både industri och hamn är kompetensfrågan.På plats finns därför utbildare från TYA som berättar om hur utbildning med kran-simulator fungerar, säger Lars Björk, Technical Area Manager för lyft på Inspecta.För att fånga upp frågor och idéer skickar Inspecta ut ett frågeformulär till sina kunder. I den senaste enkäten framkom en tydlig önskan från kunderna som jobbar i hamnar att reda ut var gränsdragningen går mellan båt och kaj.- Vad gäller när båtar som vill lossa har en kran som saknar C-märkning? Det finns en tveksamhet bland många stuvare. Därför låter vi Anders Klingström, miljö- och säkerhetsrådgivare vid Sveriges Hamnar reda ut vilka villkor som gäller, säger Lars Björk.

Den talare som Lars Björk själv är mest nyfiken på är seminariets inledningstalare. Det är Göteborgs stads Per Bergström Jonsson som berättar om den planerade kollektivtrafiklinjen med linbana över Göta älv som ska förbinda Göteborgs centrum med stadsdelen Hisingen.Göteborgs stad går verkligen i bräschen genom att utnyttja den moderna linbanetekniken för att utveckla staden. Linbanan ska vara klar 2021 när staden fyller 400 år. Det ser jag fram emot att få höra mer om, säger han.

Den som är i Göteborg måste ju också få träffa Ingvar Oldsberg, som även han har erfarenhet av kranar. När det är Oldsbergs tur att kliva upp på podiet kommer han berätta om göteborgarnas kamp för att bevara Eriksbergskranen. - Krandagarna har varit ett årligt event sedan år 2000. För varje år har det blivit en allt viktigare träffpunkt. Det är här alla i branschen träffas och utbyter erfarenheter. I år blir inget undantag, säger Lars Björk.

Om Inspecta:* Inspecta erbjuder tjänster inom besiktning, provning, certifiering, teknisk konsultation och utbildning och är marknadsledande i Norden. * Inspecta har kontor i åtta länder; Sverige, Finland, Norge, Danmark, Lettland, Estland, Litauen och Polen.* I Sverige har Inspecta 650 medarbetare fördelade på 25 kontor, från Malmö i söder till Kiruna i norr.* Inspecta utför besiktningar på alla nivåer, från konstruktions- och tillverkningskontroll till installations- och revisionsbesiktning samt återkommande besiktning. * Inspecta är ackrediterat av Swedac.