Scanias nya S-serie prisas

Fr v: Gianenrico Griffini, ordförande i juryn för International Truck of the Year, Scanias vd och koncernchef Henrik Henriksson och chefen för forskning och utveckling Claes Erixon. Foto: Scania

Scania har vunnit den prestigefyllda utmärkelsen ”International Truck of the Year”. I juryns motivering framhålls bland annat den nya lastbils­generationens förarkomfort, säkerhetsaspekter och dess positiva påverkan på åkarens total­ekonomi.

– Priset är det främsta kvittot i vår bransch på att alla våra ingenjörer och i praktiken hela Scania-organisationen har gjort ett förträffligt jobb. Vårt mål är alltid att uppfylla våra kunders förväntningar och behov, juryns motivering är en tydlig bekräftelse på att vi har gjort rätt också med den nya last­bilsgenerationen, säger Henrik Henriksson, vd på Scania.

I sin motivering skriver juryn, som består av 25 europeiska fackpress­journalister och som leds av den italienske motorjournalisten Gianenrico Griffini, bland annat följande:

”Med utgångspunkt i de tekniska styrkor och funktioner i sitt nuvarande utbud, har Scania levererat en ny lastbilsgeneration med betydande förbättringar på viktiga områden: till exempel hytt-aerodynamik, komfort och ergonomi, körbarhet, drivlineprestanda, säkerhet och kundoptimerade tjänster.”

Juryn lyfter också fram Scanias skräddarsydda tjänsteutbud som baserar sig på att det finns fler än 200 000 uppkopplade fordon från Scania ute på vägarna.    

Utmärkelsen gäller S-serien, den nya sovhytt med plant golv som främst är avsedd för fjärrbilar och som Scania precis har introducerat inom ramen för sin nya lastbils­generation.

– Det är våra 3 500 ingenjörer i Södertälje som ihop med övriga Scaniamedarbetare och i nära dialog med våra kunder har utvecklat den nya lastbilsgene­rationen som ska hyllas, säger Henrik Henriksson. Priset visar att Sverige alltjämt är en indu­stri­nation av rang och att vi kan konkurrera på världsmarknaderna.

Scanias satsning på det nya modellprogrammet är den största någonsin i bolagets 125-åriga historia. Totalt har 20 miljarder kronor investerats i utvecklingen av nya produkter och tjänster, inklusive omställning av produktionen.