Mötesplatsen för dig inom svensk industri, jul, 16 2019
Senaste Nytt

Volvos utmaning – laddning och spetskompetens

Henrik Montgomery/TT: Volvo Cars vd Håkan Samuelsson i Visby under Almedalsveckan.
Henrik Montgomery/TT: Volvo Cars vd Håkan Samuelsson i Visby under Almedalsveckan.
Henrik Montgomery/TT: Volvo Cars vd Håkan Samuelsson.
Henrik Montgomery/TT: Volvo Cars vd Håkan Samuelsson.
Publicerad av
TT - 03 jul 2019

Färska siffror visar att Volvo Cars försäljning globalt växte med 7,3 procent under årets första sex månader. Biltillverkaren har gjort sin bästa USA-försäljning på tolv år, och man sätter rekord även i Kina.

Bland de modeller som går bra just nu finns XC90, S60 och V60. Samtliga finns att få som laddhybrider – men framtiden är enligt biljätten och andra aktörer inom branschen mer elektrisk än så.

Stöd från myndigheter

Enligt det mål som Volvo Cars tidigare aviserat ska en av tre Volvobilar som säljs år 2025 vara självkörande, och hälften vara helt eldrivna. Men när fler kör elektriskt uppstår frågan – kan alla ladda sin bil?

Ett bekymmer, tycker Håkan Samuelsson.

Kör man i städerna tror jag inte det är något problem, man kommer ladda hemma och på arbetsplatsen, säger han och fortsätter:

Men rätt som det är vill man åka till fjällen på semester och ger sig ut på 40 mil. Då gäller det att det finns snabbladdningsstationer, ungefär i dag som att det dyker upp en bensinstation.

Volvo Cars vd ser gärna att bilindustrin får stöd i frågan.

Laddnätet tror jag är nummer ett som vi behöver stöd från myndigheter. Batteriutveckling och kompetens och teknisk utveckling är vi vana att klara själva.

Stor omställning

Företagets första rena elbil, C30 Electric, togs fram redan kring 2010. Men den byggdes bara i små upplagor, och 2014 sade Samuelsson till Dagens Nyheter att "rena elbilar tror vi inte på".

Nu låter det annorlunda, och sent i höst har biltillverkaren utlovat en lansering av sin första renodlade elbil i större skala, baserad på modellen XC40.

Därmed har Volvo enligt kritikerna hamnat efter i elektrifieringen, och det stora kompetensskifte den innebär.

Vi ska ha in mjukvaruingenjörer, elektrifiering, elmotorer – och mindre dieselmotorer och förbränningsmotorer och hårdvaruutveckling. Det kräver omställning, hittills ligger vi på ett par hundra personer som lämnat bolaget.

Vissa personer kommer få lämna, andra kommer att tas in.

För anställda vid Volvo Cars svenska tillverkning i Torslanda väntar främst utbildningsinsatser, enligt Samuelsson.

Framförallt kommer alla se det i form av utbildning, vi kommer ha en av de största utbildningsinsatserna någonsin.

Locka till Göteborg

Framtiden kräver även sin spetskompetens, gärna internationell sådan, högst upp i toppen. Håkan Samuelsson ser helst en ledningsgrupp där hälften av personerna kommer från länder som USA, Tyskland och Kina.

Och det är svårt, säger han.

Utmaningen? Locka de bästa till Göteborg, enligt Håkan Samuelsson som talar om brist på skolor, bostäder och trygghet – och förekomst av kriminalitet och otrygghet.

Vi håller på att bygga bilar, vi kan inte lösa det problemet. Men man kan ändå påpeka att det är ett problem, säger han och fortsätter:

Göteborg måste vara ett attraktivt och tryggt, ett ställe dit jag vill komma och ta med mina barn, och att det finns bra skolor. Jag ska känna att här är det bra att bo – och det måste någon annan hjälpa oss med.

Annons

Annons

Annons