Mötesplatsen för dig inom svensk industri, jul, 16 2019
Senaste Nytt

Underhåll på hög nivå

De lodräta hängarna på Högakustenbron ska målas om. Foto: Micah Gerber/Schutterstock
De lodräta hängarna på Högakustenbron ska målas om. Foto: Micah Gerber/Schutterstock
Publicerad av
Peter Höök - 03 jul 2019

Under de två närmaste somrarna ska Högakustenbrons lodräta hängare målas om. Arbetet sker helt manuellt och innebär att endast två körfält hålls öppna av trafiksäkerhetsskäl. Uppdraget som är ett så kallat planerat underhåll och utförs på uppdrag av Trafikverket.

– Hängkablarna behöver målas om med 10-15 års mellanrum för att skyddas mot väder och vind, säger Magnus Skoglund, Svevia.

All infrastruktur behöver regelbundet underhållas för att hålla långsiktigt. För just Högakustenbron har Svevia sedan tidigare kontraktet för brons löpande underhåll som att utföra regelbunden inspektion av broarnas anläggningstekniska delar, utföra förebyggande och avhjälpande underhåll och att röja snö uppe på de 180 meter höga pylonerna på Högakustenbron.

– Men att måla om bron ingår inte i vårt underhållskontrakt utan är ett enskilt kontrakt. Och eftersom uppdraget är minst sagt speciellt så kommer vi att samarbeta med ProAccess. Det är de som kommer att klättra upp i den 182 meter höga bron och sedan långsamt fira sig ner samtidigt som de målar hängarna.

Arbetet beräknas ta två somrar att genomföra, men är svårt att tidsplanera.

– Det säger sig självt att den här typen av jobb styrs av vädret. Det kan bara utföras sommartid när det är milda temperaturer, inte regnar, inte är alltför mycket vind och inte alltför hög luftfuktighet. Därför går det inte att säga exakt när vi blir klara.

Trots att arbetet sker i luften ovanför bilarna måste ett körfält stängas av på grund av säkerhetsskäl. Dels behöver entreprenörens fordon, och utrustning plats på en del av körbanan men det är också en säkerhetsåtgärd om någon mot förmodan skulle tappa något.

 

Annons

Annons

Annons