Mötesplatsen för dig inom svensk industri, maj, 20 2019
Senaste Nytt

Betssons vd ifrågasätter spelreklamsutredning

Henrik Montgomery/TT: Betsson presenterar kvartalssiffror. Arkivbild.
Henrik Montgomery/TT: Betsson presenterar kvartalssiffror. Arkivbild.
Publicerad av
TT - 07 maj 2019

För ett par veckor sedan presenterade civilminister Ardalan Shekarabi (S) regeringens nya plan för att få stopp på vad man anser alltför aggressiv spelreklam.

Bakgrunden är den omreglering av spelmarknaden där ett licenssystem infördes vid årsskiftet. Regeringens åtgärd får dock kritik från Betssons vd som menar att situationen de senaste månaderna varit extrem.

Jag kan tycka att det är väldigt snabbt att kicka igång en utredning med uppdraget att se över marknaden så tidigt i en ny reglerad miljö. Jag förväntar mig förändringar när det gäller till exempel marknadsföring, säger Pontus Lindwall till TT.

Samma effekt

Enligt honom har man sett samma effekt i Sverige som i andra länder där det införts licenskrav på spelbolagen.

Resultatet blev att alla bolag gick på väldigt hårt och försökte att försvara sina marknadsandelar, kanske i högre utsträckning än vi trott. Det har lett till ett överutbud av marknadsföring och det skreks för mycket. Även om det inte är en konsumentprodukt är det inte alla som spelar, det är klart att man förstår att vissa tröttnar.

TT: En av avsikterna med regleringen är att det ska finnas en måttfullhet i reklamutbudet. Har spelbolagen i dina ögon agerat måttfullt?

Tittar man på enskilda bolag är det svårt att säga att någon varit omåttfull, men summan av kardemumman är att det inte varit så måttfullt då industrin är så stor och bred och alla ropar ungefär samma sak.

Civilministern har lyft att utredningsarbetet ska ske skyndsamt och presenteras senast oktober 2020. Det är dock ytterligare ett problem, menar Pontus Lindwall.

Med alla processer ligger effekterna av en sådan här utredning flera år fram i tiden och då tror jag att marknadskrafterna har rättat till sig. Vi kommer att ha färre bolag som genomför så mycket marknadsföring som vi sett hittills, spår Betssons vd.

Utslagning och uppköp

För Betssons egen del låg marknadsföringskostnaderna under första kvartalet 2019 på 241 miljoner kronor, hur det kommer att se ut för resten av 2019 vill inte Pontus Lindwall avslöja. Däremot ser han en trend med utslagning eller uppköp av mindre bolag på den svenska marknaden inom en snar framtid.

Jag skulle vara förvånad om vi inte får se någon konsolidering redan under 2019. Från de bolag som rapporterat i år har vi sett att de inte haft någon hälsosam lönsamhet. Jag tror inte man kan hålla på så våldsamt länge om man inte har andra marknader än den svenska, säger han.

För Betsson gav dock morgonens delårsrapport ett stålbad på Stockholmsbörsen. Vid lunchtid är aktien ned drygt sju procent trots starka rapportsiffror. Hos investerare finns i stället tveksamhet på grund av den nederländska marknaden där man också genomfört spelreglering. Betssons dotterbolag i Nederländerna har dock tidigare bötfällts, något som tvingar bolaget till åtgärder som i sin tur "på kort sikt resultera negativ påverkan på intäkterna", ett besked som nu ger kursras.

Annons

Annons

Annons