Mötesplatsen för dig inom svensk industri, maj, 20 2019
Senaste Nytt

Handelskriget slår mot fordonsaktier

Jörg Sarbach AP/TT: VW-aktien pressas hårt i turbulensen. Arkivbild
Jörg Sarbach AP/TT: VW-aktien pressas hårt i turbulensen. Arkivbild
Publicerad av
TT - 06 maj 2019

Tyska Volkswagen (VW), som bland annat äger den Södertäljebaserade lastbilstillverkaren Scania, tillhörde slagpåsarna. VW-aktien hade i eftermiddagshandeln fallit över 4 procent. Lastbilstillverkaren Volvo var en annan förlorare med ett kursfall på 3,2 procent.

Underleverantörer tar stryk

Även underleverantörer tar stryk. Autoliv och Continental faller med 3 respektive 4 procent. Den tyska underleverantören Stabilus sänker samtidigt sin försäljningsprognos för 2019, bland annat med hänvisning till motvind inom både Europas och Kinas fordonsindustri. Stabilus-aktien faller 4,1 procent.

Fordonsindustrin tillhör de mest globaliserade när det gäller produktions- och leveranskedjor, vilket gör att alla hot om nya handelshinder blir negativa för sektorn. Samtidigt är hela den europeiska verkstadssektorn hårt exponerad mot Kina, vars tillväxt och inhemska efterfrågan påverkas negativt av eventuella handelshinder.

Dessutom påminner Trumps nya hårda linje mot Kina många om att Vita huset även har hotat med chockhöjda tullar mot EU-tillverkade fordon om handelssamtalen med Bryssel inte uppfyller Trumps önskemål.

Hade ropat faran över

Hampus Engellau, fordonsanalytiker på Handelsbanken, tror som många bedömare, att Trumps senaste utspel i första hand ska ses som vapenskrammel. Syftet uppges vara att krama ur det mesta möjliga av handelssamtalen med Kina inför det att Trump om några månader måste fokusera allt mer på sin kampanj inför presidentvalet 2020.

Men det är ganska tydligt att marknaden tolkar det väldigt negativt, säger han samtidigt.

Marknaden hade glömt bort det här lite och ropat faran över, tillägger han.

Kraftiga kurslyft hittills i år har dessutom gjort många aktier känsliga för bakslag, då de ses som relativt högt värderade. Bilaktierna är särskilt utsatta i turbulensen, bland annat då europeiska biltillverkare på grund av skatteregler exporterar en del bilar från USA till Kina som nu plötsligt riskerar att drabbas av kraftigt höjda tullar.

Annons

Annons

Annons