Mötesplatsen för dig inom svensk industri, jul, 22 2019
Senaste Nytt

Lanserar 3D-printing för bilindustrin

Additiv tillverkning gör det möjligt att förverkliga en komplex design. Foto: Protolabs
Additiv tillverkning gör det möjligt att förverkliga en komplex design. Foto: Protolabs
Publicerad av
Peter Höök - 04 apr 2019

Protolabs lanserar 3D-printning av koppardelar avsedda för bilindustrin. Den nya tjänsten gör det möjligt för tekniker att designa och tillverka prototyper samt producera koppardelar i små volymer, med komplexa geometrier som tidigare varit omöjliga, till exempel interna kanaler eller i bikakestruktur som minskar vikten.

Andrea Landoni, Product Manager hos Protolabs säger:

 – Koppar är ett livsviktigt material för biltillverkare och behovet kommer bara att öka i och med att vi tagit steget mot elektriska och hybridfordon. I en vanlig bil används cirka 25 kg koppar men det kommer att öka till cirka 75 kilo för elektriska och hybridfordon.

 – Det leder till en stor efterfrågan på att designa och testa nya koppardelar. Tills helt nyligen var CNC-bearbetning det bästa alternativet för en designer i fråga om tillverkning av prototyper eller tillverkning i låga volymer. 3D-printning ger dem ett alternativ och innebär att deras design inte längre begränsas av den teknik som producerar den, fortsätter Andrea Landoni.

 – Vi söker hela tiden efter nya applikationer och material och märker att bilindustrin är en av de viktigaste branscherna i Europa. De möter hela tiden nya utmaningar så efterfrågan på snabb prototyptillverkning och testning av designen för nya delar är hög, avslutar Andrea Landoni.

Protolabs använder ett låglegerat kopparmaterial, CUNi2SiCr, för 3D-printningen. Materialet kombinerar bra mekaniska egenskaper och korrosionsbeständighet med hög termisk och elektrisk ledningsförmåga. Detta ger tekniker nya möjligheter att snabbt utveckla delar för krävande förhållanden där ren koppar inte är ett möjligt alternativ.

Företaget använder teknologin direkt lasersintring av metall (DMLS) till att 3D-printa koppardelar. Tekniken använder ett fiberlasersystem som ritar på en yta av fint metallpulver och svetsar den till en helt tät metalldel. Varje lager har en tjocklek på bara 20 mikrometer och det producerar en jämnare yta än vad andra leverantörer av 3D-printade koppardelar kan tillhandahålla.

Landoni fortsätter: 

–  Även om additiv tillverkning gör det möjligt att förverkliga en komplex design så är det inte alltid bästa alternativet för varje projekt. Hos Protolabs producerar vi också koppardelar med hjälp av CNC-bearbetning. Om man behöver högre volymer eller behöver producera en relativt enkel geometri så kan CNC-bearbetning vara en bättre lösning. Vi erbjuder den bästa tekniken för båda alternativen så våra applikationstekniker är idealiskt placerade för att ge råd.

Beroende på antalet och delens geometri kan 3D-printade koppardelar produceras på så lite som en arbetsdag och för CNC-bearbetning säger företaget sig vara världens snabbaste leverantör, med möjlighet att leverera även här på en enda dag.

Annons

Annons

Annons