Mötesplatsen för dig inom svensk industri, mar, 26 2019
Senaste Nytt

Koenigsegg visar upp "folkbil" redan 2020

Björn Ewenfeldt/TT: Christian Koenigsegg med den nya bilen som han döpt efter sin pappa Jesko.
Björn Ewenfeldt/TT: Christian Koenigsegg med den nya bilen som han döpt efter sin pappa Jesko.
Björn Ewenfeldt/TT: Koenigsegg Jesko är bland det mest extrema bolaget har åstadkommit hittills. Bara vingen längst bak signalerar att det här är en bil som kommer till sin rätt på en höghastighetsbana.
Björn Ewenfeldt/TT: Koenigsegg Jesko är bland det mest extrema bolaget har åstadkommit hittills. Bara vingen längst bak signalerar att det här är en bil som kommer till sin rätt på en höghastighetsbana.
Publicerad av
TT - 09 mar 2019

Det fanns inte många svenska bilar på årets bilmässa, men de som ställdes ut var helt nya. Polestar2 drog mycket folk och det gjorde också Koenigseggs superbil. Arbetsnamnet på bilen har varit Ragnarök de senaste åren och ända fram till att skynket drogs av i Genève har modellnamnet hållits hemligt. Även för Christians pappa Jesko som nu blir odödlig i superbilsvärlden.

Vi bestämde oss för ett halvår sedan men han vill alltid läsa våra pressmeddelanden så vi var tvungna att fejka ett för honom. Där döpte vi bilen till Dominera, men det gillade han inte alls, säger Christian von Koenigsegg till TT.

Mest extrema hittills

Men att ge en bilmodell namn efter någon som betytt mycket för tillverkaren är inte helt ovanligt på den nivån Koenigsegg befinner sig. Pappa Enzo Ferrari har fått en bil uppkallad efter sig och även sonen Dino. Lotus Elise döptes efter dottern till styrelseordföranden i Lotus och Bugatti när den lanserades på 1990-talet.

Koenigseggs bilar har i många år tillhört det mest extrema man kan hitta och nya Jesko överträffar ändå det mesta. Bilen är främst avsedd för att köras på banor och vingen där bak, nödvändig för att hålla bilen kvar mot marken vid riktigt höga hastigheter, är nog den största som tillverkats för en serieproducerad superbil. Den som går runt bilen kommer att hitta fler mindre detaljer och man undrar: vad gör de där?

Vi har kört bilen i tusentals timmar i vår superdator. När de som har hand om aerodynamiken sett resultaten har de ritat om bilen och sedan kommer designteamet och säger att det duger inte. Så har det hållit på i ett och ett halvt år, men nu ser den snygg ut och aerodynamiken sitter, säger Christian von Koenigsegg till TT.

Kinesiska investerare

125 exemplar av Jesko kommer att tillverkas och den som har 26-30 miljoner kronor över och vill ha en bör skynda sig. Bara under mässan i Genève kom det in något dussin beställningar och snart har handpenningarna på 100 Jesko nått Koenigseggs bankkonto.

Koenigsegg har i många år levt på att den som beställer en bil får betala en rejäl handpenning som är tillräckligt stor för att börja tillverka just den bilen. Därför kom det som lite av en överraskning för drygt en månad sedan att Christian von Koenigsegg är beredd att släppa 20 procent av bolaget till kinesiska Nevs och majoritetsägaren Evergrande.

Folkbil för 7-8 miljoner?

Nu är alla avtal undertecknade och han har fått fria händer att leda verksamheten. Produktionen av de nya "Folkkoenigseggarna" kommer att ligga i Ängelholm.

Christian von Koenigsegg vill helt enkelt börja konkurrera med tillverkare som Aston Martin, Lamborghini och Ferrari, som kan erbjuda bilar för några miljoner kronor styck. Mycket av tekniken som i dag finns i Koenigseggs datorer kan användas för billigare bilar, om det kan sägas för något som kommer att kosta kring 7 miljoner kronor. Det gäller bara ett dra ner på de dyraste komponenterna och tillverka fler bilar, hävdar han.

Vad det blir för bil vill han inte avslöja, bara att det snart kommer att visa sig och att "det blir en helt annan typ av bil" och i "en nisch som ingen har använt sig av än".

Det är väldigt tajt, men planen är att visa upp en "showversion" av bilen nästa år här i Genève.

Annons

Annons

Annons