Mötesplatsen för dig inom svensk industri, mar, 26 2019
Senaste Nytt

Sprakande elbilar väntar på genombrott

Björn Ewenfeldt/TT: Volvo Cars Polestar|2 fick mycket uppmärksamhet i Genève.
Björn Ewenfeldt/TT: Volvo Cars Polestar|2 fick mycket uppmärksamhet i Genève.
Björn Ewenfeldt/TT: Bland koncepten på mässan fanns en elversion av den gamla beach buggyn, eller sandloppan som den kallats på svenska. Den bygger på VW:s kommande plattform för elbilar, MEB, men väntas inte tillverkas av Volkswagen.
Björn Ewenfeldt/TT: Bland koncepten på mässan fanns en elversion av den gamla beach buggyn, eller sandloppan som den kallats på svenska. Den bygger på VW:s kommande plattform för elbilar, MEB, men väntas inte tillverkas av Volkswagen.
Publicerad av
TT - 10 mar 2019

Det intressanta är att biltillverkare som har rötter i förbränningsmotorteknik är måttligt förtjusta över omställningen, som alla är överens om äger rum. Det som diskuteras är om det ska vara batteri- eller vätgasdrift, men nollgasutsläpp är det som gäller, säger Mikael Wickelgren som forskar på bilindustrin vid Högskolan i Skövde.

Om man med elbilar menar alla som kan laddas med el så är urvalet redan nu stort. Hybrider, som både har el- och förbränningsmotorer, har brett ut sig i flera år och antalet växer stadigt.

Vad gäller rena elbilar är urvalet mindre, men det är ändå större än många kanske tror. Problemet som många konsumenter ser är att de elbilar som finns på marknaden i dag har stora prislappar, eller är små. Mellanfältet, som många kunder efterfrågar, är än så länge ganska glest befolkat.

Mikael Wickelgren säger att de traditionella tillverkarna inte vill ha hastiga förändringsförlopp, de kan inte hantera dem, och därmed bromsas utvecklingen.

Man gör vad man kan för att öka andelen. Det knepiga slutgiltiga beslutet är att bestämma sig för att nu investerar vi inte i förbränningsmotorteknik. Den tidpunkten är vi inte vid nu, säger han.

Stort pris eller liten bil

Den som kan lägga ut 800 000 till 1 miljon kronor kan i dag välja på stora bilar från Tesla, Mercedes, Audi och Jaguar. Den som inte behöver de storlekarna kan välja mellan bland andra Nissan Leaf och Renault Zoe som båda sålt bra de senaste åren och uppdaterats flera gånger.

På mittfältet har den nyss Sverige-anlända Tesla Model 3 saknat konkurrens. För en vecka sedan lanserades Polestar 2 som fått mycket uppmärksamhet i Genève. Prismässigt blir det en tuff konkurrent till Tesla, men problemet är att produktionen i Kina inte drar igång förrän nästa år. De tänkta volymerna är heller inte i närheten av Teslas.

På en bilmässa av Genèves storlek kan man knappt röra sig utan att snubbla på en konceptbil eller prototyp och i år har det visats upp många nya elbilar. En del är rena fantasiprodukter medan andra i princip är färdiga för produktion.

Elversion av XC 40?

TT har stämt av med alla större märken på den svenska marknaden hur deras tidtabeller ser ut för elbilar. Mest spännande för alla normala plånböcker blir kanske Volkswagens första renodlade elmodell med familjenamnet ID som ska visas upp på bilmässan i Frankfurt i höst och börja säljas nästa år. Det har talats om en prislapp på runt 300 000 kronor för en bil med ungefär samma storlek som en Golf. 2020 kommer också en suv i ID-familjen att lanseras.

Volvo Cars första elbil i större skala och i eget namn, alltså Polestar 2 och den tidigare C30 Electric borträknade, kommer att lanseras sent i år eller i början av nästa. Allt tyder på att det blir en elversion av XC 40.

Forskaren Mikael Wickelgren konstaterar att det finns beräkningar om när brytpunkten infaller då elbilar blir billigare att producera än de med förbränningsmotorer. Men den ligger längre fram i tiden, 2024 hos de största optimisterna men enligt andra så sent som 2038.

Många gissar och ingen vet, säger han.

En livscykel

Wickelgren lyfter fram Norge som ett framgångsexempel där kraftiga statliga stimulanser och styrmedel ökat laddbilsinköpen till över 50 procent av marknaden. Där ligger Sverige i lä, framhåller han.

En kritik som ibland hörs om elbilar är att de står för mer utsläpp än fossilbilar i produktionsfasen. Wickelgren säger att det ligger något i detta men tycker inte att kritiken är rättvis och får för stort utrymme.

Alla faserna ingår i en slags livscykel och då blir det inte så himla enkelt. Det beror på hur du kör bilen, hur länge du tänker ha den, under vilka omständigheter du kommer köra den.

Annons

Annons

Annons