Mötesplatsen för dig inom svensk industri, feb, 20 2019
Senaste Nytt

Utebliven bonus väcker känslor på Volvo Cars

Björn Larsson Rosvall/TT: Glenn Bergström, vice ordförande i Volvo verkstadsklubb, tycker att det är opsykologiskt av Volvo att inte ge någon bonus till de anställda när det uppsatta resultatmålet missades med liten marginal.
Björn Larsson Rosvall/TT: Glenn Bergström, vice ordförande i Volvo verkstadsklubb, tycker att det är opsykologiskt av Volvo att inte ge någon bonus till de anställda när det uppsatta resultatmålet missades med liten marginal.
Publicerad av
TT - 07 feb 2019

Ganska många av de anställda på Volvo Cars hade räknat med att få en extra bonus på lönebeskedet efter ett starkt 2018, då det Kina-ägda bilföretaget levererade 642 000 fordon globalt. För 2017 blev bonusen 17 000 kronor för en heltidsanställd arbetare på fabriken i Torslanda, enligt företagets vd Håkan Samuelsson.

Då tror jag vi hade fullt utfall, påpekar Volvo-chefen.

Glenn Bergström, som är vice ordförande i Volvo verkstadsklubb, anger i stället att bonusen för 2017 var 21 000 kronor.

Oavsett den skillnaden blir det ingen bonus för förra året, 2018. Trots försäljningsrekord var det ekonomiska utfallet inte tillräckligt bra, enligt företaget.

"Det var risigt"

Kritiken från anställda och fack är bitvis hård.

Det var risigt, säger Henrik Nolfalk, Volvoanställd som hade väntat sig en bonus.

Förfärligt, säger Lars-Erik Neikter, som dock inte vågat räkna med bonus.

Det var likadant när Ford ägde oss. Då gjorde vi all time high i försäljning, men gick ändå med förlust. Vi fick aldrig nån bonus på den tiden, tillägger Neikter.

Men alla ser inte likadant på saken.

Vad gör det att inte få bonus? Om det är vad som gäller för att fabriken ska rulla, så är det värt det, säger Branka Rujevic när hon lämnar Torslandafabriken efter torsdagens arbetspass.

Olika trösklar

Glenn Bergström i IF Metalls verkstadsklubb tror att kritiken hänger ihop med hur företaget konstruerat sitt bonussystem. Tröskeln för bonus sätts olika högt varje år, beroende på vilka förväntningar man har om det ekonomiska resultatet.

Som anställd tänker man i princip att vi gjorde 14 miljarder i vinst 2017, då fick jag 21 000 kronor. Nu gör vi 14 miljarder igen, då får jag en fot i baken. Det tolkas lätt så, säger Glenn Bergström.

Ett avgörande villkor för bonus i år var att rörelsemarginalen skulle ligga på minst 6 procent. Men av bokslutet framgår att denna marginal sjunkit till 5,6 procent, ned från 6,7 procent i fjol, och alltså går i fel riktning med tanke på att målet är att nå upp till de stora tyska konkurrenternas marginaler kring 8 procent.

I mångt och mycket har vi gjort ett jättebra resultat när det gäller marknadsandelar. Men bonussystemet är inte baserat på arbetsinsats, utan det är ett krasst system som är mer av karaktären vinstdelning, säger Håkan Samuelsson, vd för Volvo Cars.

Över en viss lönsamhetströskel utfaller en viss bonus vid årets slut, som en gratifikation. I år har vi inte uppfyllt den, tillägger han.

Förstår upprördhet

Att många är upprörda över bonusbeslutet är inte förvånande, tycker Samuelsson.

Hade jag varit i deras kläder hade jag säkert känt så också. Jag tror alla är väldigt frustrerade över att vi inte kunde betala ut det här.

Volvo Cars-chefen, vars rörliga ersättningar inte påverkas av att bolaget missar lönsamhetsmålen, pekas samtidigt ut av LO som en av landets högst avlönade företagsledare i en kritisk rapport om de växande inkomstskillnaderna i Sverige. Samuelssons deklarerade inkomst 2017 var 33,6 miljoner kronor, vilket kan jämföras med snittlönen för en industriarbetare på 365 000 kronor.

Jag kan mycket väl förstå att man kan uppleva den (vd-lönen) som orimligt hög. De känslorna har jag svårt att argumentera emot, säger Håkan Samuelsson.

Annons

Annons

Annons