Mötesplatsen för dig inom svensk industri, apr, 20 2019
Senaste Nytt

Rapport: Ökat elbehov för att nå en klimatneutral industri- och transportsektor

Bild: Naturskyddsföreningen.
Bild: Naturskyddsföreningen.
Publicerad av
Sanna Kesselfors - 04 feb 2019

Sweco har på uppdrag av Svenskt Näringsliv sammanställt de färdplaner för fossilfrihet och klimatneutralitet som flera branscher tagit fram och undersökt hur mycket el och biobränsle det krävs för att ställa om till nollutsläpp.

Under 2018 har ett antal branscher presenterat färdplaner för klimatneutralitet, elektrifiering och konvertering till biobränslen pekats ut som viktiga förutsättningar. Men hur mycket mer el och biobränslen skulle omställningen i dessa branscher egentligen kräva?

Swecos rapport visar att branschernas samlade åtgärder skulle kunna leda till ett ökat elbehov i Sverige med ca 30 procent, motsvarande 37 TWh. Skulle alla åtgärder där fossila bränslen ersätts av bioenergi genomföras skulle detta kunna leda till en ny efterfrågan på bioenergi med 75 TWh. Jämfört med Sveriges bioenergianvändning 2016 är detta en ökning med 86 procent.

– Vi har studerat efterfrågan på el och biobränsle och ser att rätt förutsättningar krävs för att planerna ska kunna realiseras. De färdplaner vi sammanställt är verkligen ambitiösa och detaljrika och det beskrivs en rad olika åtgärder och nya tekniker för att nå koldioxidneutralitet. Industrin har tydligt stakat ut en riktning och vi kommer se många spännande teknikskiften framöver, säger Emma Wiesner, energimarknadsexpert på Sweco.

– Energiomställningen kommer att kräva mycket av många. Den kommer inte att kunna genomföras om inte hela branschen samarbetar – det behövs ett stort engagemang från både politik och samhälle. Detta är något vi lyfter i vår rapportserie Urban Insight, där vi under året kommer att dela med oss av kunskap och insikter om framtida utmaningar och möjligheter med omställningen till förnybar energi säger Conny Udd, vd för Swecos energikonsulter.

Sweco har sammanställt samtliga av de presenterade klimatfärdplanerna samt delar av kemi- och aluminiumindustrin, raffinaderi samt transportsektorn. Tillsammans står industrin och transporter för omkring 70 procent av Sveriges koldioxidutsläpp.

Annons

Annons

Annons