Mötesplatsen för dig inom svensk industri, nov, 13 2018
Senaste Nytt

Astra Zeneca vänder trenden

Fredrik Sandberg / TT: Astra Zeneca redovisar en oväntad stark tillväxt i produktförsäljningen under tredje kvartalet. Arkivbild.
Fredrik Sandberg / TT: Astra Zeneca redovisar en oväntad stark tillväxt i produktförsäljningen under tredje kvartalet. Arkivbild.
Publicerad av
TT - 08 nov 2018

Förlorade patent på viktiga läkemedel har gjort att pilarna för Astra Zeneca pekat nedåt med sjunkande vinster och försäljning. Tredje kvartalet är inget undantag när det gäller vinsten.

Men nu visar bolaget en tillväxt i produktförsäljningen, med drygt 380 miljoner dollar, motsvarande omkring 3,4 miljarder kronor, och den här gången handlar det inte bara om något tillfälligt, enligt Astra Zeneca.

"Året markerar början på vad vi tror kommer att bli en period av hållbar tillväxt under många år framöver", skriver bolagets vd Pascal Soriot, i rapporten.

Samtidigt minskade den totala omsättningen, där intäkter från externa samarbeten ingår, med drygt 890 miljoner dollar under kvartalet.

Börskursen stiger

Framför allt är det våra nya läkemedel som går bra, särskilt inom onkologi. Vi fortsätter att ha en bra utveckling i Kina samtidigt som vi ser en god tillväxt i USA, vår största marknad, säger Jacob Lund, kommunikationsdirektör på Astra Zeneca.

Aktiekursen lyfte efter rapporten. Enligt Martin Guri, nordisk chefsstrateg på analyshuset Kepler Chevreux, var tillväxten bättre än väntat.

Hela företaget handlar om att få fram nya produkter, att forskningsportföljen ger resultat, så det är klart att det är viktigt, säger han.

Domedagsstämningen passerad

Kepler Cheuvreux tror att Astra Zenecas tillväxt håller i sig och att försäljningen nästa år ökar med åtta procent.

Domedagsstämningen för tre, fyra år sedan, då man undrade om de någonsin skulle komma på banan, den har passerat, säger Martin Guri.

Vinsten före skatt under kvartalet föll till 477 miljoner dollar, motsvarande cirka 4,3 miljarder kronor, en minskning med 36 procent.

Nästa steg är att få upp vinsten. Nu är vi i en period när vi lanserar många nya läkemedel på kort tid och då satsar vi mycket på att bygga upp försäljningskompetens, säger Astra Zenecas Jacob Lund.

Annons

Annons

Annons