Mötesplatsen för dig inom svensk industri, nov, 15 2018
Senaste Nytt

Elbilarna på frammarsch – men de är dyra

Björn Ewenfeldt/TT: Audis nya elbil E-tron ställer in sig i ledet med nya elbilar från premiumtillverkarna och samtliga kommer med en saftig prislapp.
Björn Ewenfeldt/TT: Audis nya elbil E-tron ställer in sig i ledet med nya elbilar från premiumtillverkarna och samtliga kommer med en saftig prislapp.
Publicerad av
TT - 31 okt 2018

Först ut var Jaguar I-Pace som premiärvisades på bilmässan i Genéve i våras. Mercedes EQC 400 lanserades i Stockholm i september och samma månad drogs täcket av Audi E-tron på bilmässan i Paris. De är alla SUV:ar och de är inte billiga. Priserna börjar en bit under 900 000 kronor, men kan i åtminstone något fall passera miljonen.

Det är ingen tvekan om att intresset för elbilar är mycket stort, men hittills är valmöjligheterna små. Bilar som Nissan Leaf och Renault Zoe säljer förhållandevis bra, men för många är de för små för att fungera som familjens enda bil. Att premiumtillverkarna som första modeller satsar på elbilar i den här storleks- och prisklassen är inte mycket att säga om. De har köpstarka kunder som är beredda att betala.

650 förbokningar

Audi visade på onsdagen upp sin nya E-tron i Stockholm. Trots prislappen har enligt bolaget 650 svenskar betalat 20 000 kronor för att preliminärboka bilen. Om de går vidare och fullföljer köpet kan de räkna med leverans under första kvartalet nästa år.

Audi E-tron är av allt att döma en förstklassig bil, men bakom den ligger också förklaringen varför det fortfarande dröjer med bra bilar i mellanklassen. Med en prislapp runt 900 000 går det att räkna hem produktionskostnaderna, men ska priserna halveras eller mer blir det svårare. Enligt Audis Sverigechef Diego Ramos kommer bolagets fokus för elbilarna även de närmaste åren att ligga på större och sportigare modeller.

Det hänger på batterierna och det gäller alla tillverkare. Men konsumenterna måste också börja titta på totalkostnaderna för bilägandet. Det handlar om kostnader för driften, skatt och eventuella subventioner. Men priset på bilarna kommer att sjunka när de tillverkas i större volymer, säger han till TT.

Ingen Teslautmanare

Så fort det kommer en ny elbil på marknaden så hörs alltid ordet "Teslautmanare". Diego Ramos nappar inte på det.

Jag har väldigt stor respekt för Tesla. De har bidragit starkt till skiftet inom bilindustrin. Jag ser oss inte som en utmanare utan snarare att vi kan lyfta det som Tesla åstadkommit till en ny nivå. Vår styrka är våra återförsäljare och verkstäder runt om i landet som känner sina kunder väl. Jag tror inte det finns några planer på att sälja E-tron online.

Annons

Annons

Annons