Mötesplatsen för dig inom svensk industri, jan, 18 2019
Senaste Nytt

Hannovermässan: Coboten på erövringståg

 ABB:s tvåarmade cobot på Hannovermässan. Foto Markku Björkman
ABB:s tvåarmade cobot på Hannovermässan. Foto Markku Björkman
En robot från företaget Lapp delar ut vattenflaskor till mässbesökare vid årets hannovermässa. Foto: Markku Björkman
En robot från företaget Lapp delar ut vattenflaskor till mässbesökare vid årets hannovermässa. Foto: Markku Björkman
Här demonstreras företaget Rittals kontrollsystem för robotar och cobotar. Foto: Markku Björkman
Här demonstreras företaget Rittals kontrollsystem för robotar och cobotar. Foto: Markku Björkman
Publicerad av
Markku Björkman - 25 apr 2018

Den tyska industrin använder för närvarande 290 multifunktionella robotar per 10 000 anställda - och den siffran väntas öka ytterligare.

När den tvåarmade coboten Yumi presenterades av ABB för några år sedan kostade den omkring 400 000 kronor. Numera säljs cobotar och robotar i standardutförande för under 100 000 kronor. Med tanke på att de har olika förmågor och funktioner är det en något haltande jämförelse, men den ger också en bild om utvecklingen.

Årets Hannovermässa visar att de traditionella robotarna blir allt mer samarbetsvilliga. Istället för att ersätta arbetande människor i stängt avskilda säkerhetszoner blir maskinerna alltsomoftast deras kollegor.

”Collaborative robots”, kända som "cobots", är en del av en ny generation robotar som fungerar hand i hand med sina mänskliga kollegor.

Till skillnad från traditionella industrirobotar, som utför sitt arbete i fysiskt isolerade enheter, kommer cobots i direkt kontakt med sina människor på en arbetsplats. Med hjälp av sensorteknik övervakar de personers rörelser och positioner, vilket gör dem tillräckligt säkra för att kunna hjälpa arbetstagare direkt med deras arbete utan att utsätta människor skada dem.

Cobots är flexibla, lätta att programmera och lätta att flytta. I vissa fall väger de bara tio kilo och därför kan de transporteras enkelt av en enda person och programmeras och sättas i arbete när som helst.

Dessa samarbetande robotar bygger nu bilar med sina mänskliga kollegor i BMW:s och Fords produktionshallar.

Cobotar arbetar självständigt för att t.ex. applicera tätningremsor på automatiska dörrar. Medarbetarna befrias från monotont och fysiskt ansträngande uppgifter - och kan istället fokusera på den komplexa installationen själv.

Stränga säkerhetsregler har utformats för att minimera risken för personskador i industriell produktion. Ett tillvägagångssätt bygger på "direkt vägledning", vilket innebär att roboten rör sig enbart när den mottar ett tecken från en människa, till exempel genom att robotarmen berörs. Detta säkerställer att medarbetaren har hela tiden en fullständig kontroll över coboten hela tiden.

När en samarbetsrobot rör sig utan direkt mänsklig styrning eller vägledning, måste den tillåtna aktiviteten övervakas ständigt.

Om den föreskrivna säkerhetszonen mellan människa och cobot bryts, saktar roboten automatiskt ner sina rörelser i syfte att förhindra att arbetstagaren skadas. Om ett så kallat "övervakat stopp" har programmerats, stannar co-roboten omedelbart stillestånd när en människa går in i dess arbetsutrymme.

Källa: Hannover Messe

 

 

Annons

Annons

Annons