Mötesplatsen för dig inom svensk industri, jan, 19 2019
Senaste Nytt

Hannovermässan: Smarta paketcentraler, transportrobotar och sensorer i däck

-Continentals vision av framtidens lagerhallar, som kommer att vara helt automatiserade, sammankopplade och flexibelt anpassade efter kundernas behov. I enskilda fall använder man redan automatiserade industrifordon, intelligenta truckar och autonoma transportrobotar. Foto: Continental AG
-Continentals vision av framtidens lagerhallar, som kommer att vara helt automatiserade, sammankopplade och flexibelt anpassade efter kundernas behov. I enskilda fall använder man redan automatiserade industrifordon, intelligenta truckar och autonoma transportrobotar. Foto: Continental AG
Publicerad av
Markku Björkman - 24 apr 2018

På världens största industrimässa fokuserade teknikföretaget Continental på de utmaningar som väntar på logistikkedjor överallt i världen.

Därför fokuserar företaget fram till 27 april på utvalda tekniska lösningar och intelligent nyckelteknologi för en säkrare, effektivare och smidigare varuomsättning. Plats: i hall 5, monter E18.

En färsk studie prognosticerar att den globala fraktvolymen kommer att vara mer än fyra gånger så hög år 2050, som i början av detta årtionde. Mer än 31 000 biljoner tonkilometer varor kommer då sannolikt att transporteras årligen till sjöss, i luften eller på väg och järnväg över hela världen.

- Människornas konsumentbeteende förändras snabbt. Samtidigt minskar viljan att betala mer för nya, snabbare leveranskanaler. Att transportera varor effektivt är därför absolut nödvändigt för rörligheten i framtiden ", förklarar Hans-Jürgen Duensing, medlem i Continentals styrelse, angående potentialen i den ständigt växande logistiksektorn.

Det innebär at processkedjan måste optimeras ytterligare eftersom den blir mer komplex och förhöjer drift- och processkostnaderna i lagerhållning.

Automatisering och digitalisering är emellertid viktiga drivkrafter inom intralogistikkindustrin. Dessa faktorer kan garantera en effektiv, säker och punktlig materialförsörjning.

- Framtidens lager kommer att vara helt automatiserade, sammankopplade och flexibelt anpassade efter våra kunders behov. I enskilda fall använder man redan automatiserade industrifordon, intelligenta truckar och robotar och kolfiber som kommunicerar med varandra. I framtiden finns kärnelementen i intralogistiska flottor, förklarar Duensing.

​​​​​​​Ökad automation möjliggör också snabbare genomströmningstider och förbättrar industrisäkerheten.

En höjdpunkt på Hannover Messe består av monteringselement för självdrivna transportplattformar som till exempel kompletterar produktionsrobotar och maskiner vid rätt tillfälle och som rör sig självständigt runt virtuella lagerlokaler.

I samband med montering av ett fordon, vid övergången från chassit till kopplingsenheten, isolerar dessa framtagna specialelement, som är gjorda av elastomer, känslig elektronik från vibrationer och skyddar dem mot skador och oväntade fel.

På så sätt utsätts de autonoma transportenheterna varken för stötar, störande trösklar eller mindre höjdskillnader när de kör genom en hall. En annan fördel är att monteringen också ger skydd i samband med transporter av material som är känsligt för skakningar.

Continental visar också en E-lastcykel som är utrustad med 48-volt eBike-system. Den spanska posttjänsten använder redan trehjuliga E-lastcyklar för leveranser av paket och brev på ett miljövänligt och hållbart sätt.

Dessa cyklar kan passera genom smala gränder samt zoner där motorfordon inte har tillträde eller kan färdas. En 250-watts-motor från Continental garanterar en hög effekt och behaglig komfort för föraren.

Continental presenterar även företagets senaste däckportfölj och däcktrycksövervakningssystem för ökad säkerhet och effektivitet.

Däcken spelar onekligen en avgörande roll för industriella lastbilar och truckar när det gäller säkra, snabba och smidiga transporter inom intralogistik.

Den nya däckserien Plus för industriella applikationer firade sin premiär på årets Hannover Messe.

ContiPressureCheck och ContiConnect däcktrycksövervakningssystem för pneumatiska däck är också värda att nämnas här. Dessa system mäter lufttryck och däcktemperatur med censorer inne i däcken.

Genom denna metod kan säkerheten och produktiviteten hos enskilda truckar och hela flottor ökas, spilltid undvikas och kostnaderna reduceras, förklarade Continentals representanter på Hannovermässan.

Annons

Annons

Annons