Mötesplatsen för dig inom svensk industri, okt, 23 2018
Senaste Nytt

British Steel tog hem ett stort tyskt järnvägskontrakt

De nya 120 meter långa rälsen rullas ut på British Steel i Scunthorpe. Foto. British steel
De nya 120 meter långa rälsen rullas ut på British Steel i Scunthorpe. Foto. British steel
De nya 120 meter långa rälsen rullas ut på British Steel i Scunthorpe. Bild: Britsh Steel
De nya 120 meter långa rälsen rullas ut på British Steel i Scunthorpe. Bild: Britsh Steel
Publicerad av
Markku Björkman - 15 mar 2018

British Steel har säkrat ett betydande tyskt järnvägskontrakt efter att ha förbättrat sin tillverkningskapacitet med en sjusiffrig investering, meddelar British Steel i ett pressmeddelande.

Affären kommer att innebära att företaget levererar cirka 20 000 ton med 120-metersräls per år till Deutsche Bahn, Europas största rälsköpare.

Det beror på att företaget spenderat £ 1 miljon för att förbättra Scunthorpe Rail and Section Mill så att fabriken kunde tillverka denna långa räls.

Förutom Deutsche Bahn-avtalet möjliggör den nya 120-meters rälskapaciteten förbättrad konkurrenskraft för British Steel på den bredare europeiska marknaden.

Peter Smith, British Steel Managing Director Rail, säger: - Att leverera en ny produkt till ett större järnvägsföretag som Deutsche Bahn visar vårt engagemang för produkt- och serviceinnovation.

- Det visar också hur ökat sortiment kan hjälpa oss att komma in i nya marknader och hur vi kan arbeta i partnerskap med kunderna för att bli förstavalet i den strategiska leverantörskedjan.

- Vi har arbetat med Deutsche Bahn tidigare men detta är det första kontrakt som vi har tilldelats i egenskap av British Steel, och vi hoppas att detta är början på ett långsiktigt förhållande mellan våra företag.

Före investeringen var det längsta rälssystemet British Steel producerade 108 meter - en standardlängd på hemmamarknaden. Men många europeiska järnvägsnät baseras på längder på 60 och 120 meter.

Medan vissa europeiska kunder accepterar 60m längder, som kan svetsas till 120m, föredrar de flesta att minska antalet svetsar och vill därför ha 120m rullängd.

- Våra tekniska team fortsätter att leverera längre livslängd i produktionen tillsammans med lägre underhålls- och förnyelsekostnader, vilket ger stora fördelar för våra kunder, säger Peter Smith i pressmeddelandet.

- Deutsche Bahn är överlägset den största köparen av räls i Europa. Att ha en andel på den tyska marknaden är strategiskt viktigt för oss och vi hoppas kunna skapa ett starkt och varaktigt samarbete med dem.

- Investeringen gör det möjligt för oss att ligga i framkant inom rälsproduktion och fungera som katalysator för långsiktig järnvägsexport till Europa.

British Steel levererar järnväg över hela världen från sina valsverk i Scunthorpe och Hayange. Man har också etablerat ett framgångsrikt järnvägslogistikcentrum i Lecco, norra Italien.

Det ursprungliga kontraktet är på 21 månader och de nya 120 meter långa skenorna levereras till Tyskland genom tunneln under engelska kanalen. Kravet på kortare längder som 60 meter kommer att uppfyllas med hjälp av flexibiliteten i båda fabrikerna. Den första 120-metersleveransen beräknas ske i mars.

Källa: British Steel 

Annons

Annons

Annons