Mötesplatsen för dig inom svensk industri, okt, 15 2018
Senaste Nytt

BMW bokar batterimetaller för tio år

Martin Meissner: En besökare på motormässan IAA i Frankfurt studerar det främre bagageutrymmet på elbilen BMW I3s. Bild från september förra året.
Martin Meissner: En besökare på motormässan IAA i Frankfurt studerar det främre bagageutrymmet på elbilen BMW I3s. Bild från september förra året.
Publicerad av
TT - 11 feb 2018

Målet är att säkra försörjningen ända ner till gruvnivån i tio år, säger Duesmann till Frankfurter Allgemeine Zeitung.

Kontrakten är klara för underskrift.

Vilka parter som ingår i uppgörelserna framgår inte.

Volkswagen begärde enligt nyhetsbyrån Reuters i höstas in liknande anbud, på tioårskontrakt för att förse biltillverkaren med kobolt.

Kraven och efterfrågan på renare fordon ökar kraftigt på många håll i världen. I USA är mer än var 20:e såld BMW nu "elektrifierad", alltså möjlig att åtminstone kortare sträckor köras utsläppsfritt. Och i Kina införs nästa år krav på att minst var 10:e ny bil ska kunna gå på "ny energi", vilket i de flesta fall innebär hel- eller delvis batteridrift.

Amerikanska Tesla är i dag enda tongivande biltillverkare som har egen batteriproduktion. Övriga får slåss om att köpa in från utomstående tillverkare, vilket bidrar till långa väntetider för populära elmodeller som Hyundai Ioniq Electric och VW E-Golf.

Annons

Annons

Annons