Mötesplatsen för dig inom svensk industri, dec, 17 2017
Senaste Nytt

”Har vätgasbilarna verkligen en chans?”

Toyotas bränslecellsfordon Mirai som går på vätgas. Foto: Wikipedia, kredit Mirai.PNG: Mariordo
Toyotas bränslecellsfordon Mirai som går på vätgas. Foto: Wikipedia, kredit Mirai.PNG: Mariordo
Publicerad av
Markku Björkman - 09 okt 2017

- Tesla är onekligen det enda bland andra innovativa företag, som inte bara har överlevt, utan som samtidigt trivs i en värld som tar företagets uppdragsbeskrivningar med en nypa salt, skriver Megan Dailey i amerikanska tidskriften Energy and Capital.

- Tesla rör sig onekligen på tunn is allt sedan företagets grundande, hävdar Megan Dailey, som är ett nytt ungt ansikte på investeringsupplysningens himmel.

Som forskningsanalytiker hos Angel Publishing har Dailey lärt att anpassa sig snabbt till nya investeringssituationer, en egenskap som är avgörande för att framgångsrikt kunna navigera på dagens volatila marknad.

Dailey medger att Tesla hyllas idag som katalysator för en ny energirevolution och för en ny industri, som tidigare var enbart teori.

Enligt skribenten kommer Tesla dock inte att kunna vinna tävlingen, som företaget påbörjade för mer än ett decennium sedan.

- Jämfört med konkurrensen är Tesla fortfarande ett litet företag med små resurser. Detta har bevisats gång på gång, bland annat nyligen när företaget rapporterade om att det hade missat saluföringsmålet för senaste kvartalet när det gäller leveranserna av modell 3, trots att Tesla uppnådde en rekordperiod för modell S och modell X, skriver Megan Dailey.

Problemet är, enligt Dailey att Teslas slutmål har varit modell 3, det "överkomliga" allelektriska anbudet. Om utsikterna för denna elbil inte förbättras kan det bli slutet för detta ökända EV-företag.

Megan Dailey medger att Elon Musk är känd som en betydande miljardär och entreprenör i världsklass. Men han gjorde nyligen, enligt skribenten, ett misstag som skulle kunna kosta honom och hans företag, Tesla Motors, deras dominans i litiumbatteribranschen.

- Allt beror på ett designfel i Teslas batterier, ett avgörande fel som en av konkurrenterna nu använder sig av för att stjäla åt sig marknadsandelar, skriver Dailey.

Enligt henne handlar det om en av Teslas största kunder, en tysk biltillverkare.

- Men detta är bara början. Tiden arbetar inte för Tesla. Även när det gäller Teslas Gigafactory ligger dess produktionskapacitet långt bakom konkurrenternas förmågor, skriver Megan Dailey.

Den som inte är medveten om hur stor denna skillnad är, bör titta på hur många bilar dessa företag sålde under förra året:

Volkswagen: 10,3 miljoner

Toyota: 10,2 miljoner

GM: 9,8 miljoner

Tesla: 76,230

- Teslas mål är att producera 400 000 bilar per år från Gigafactory från och med nästa år, en anmärkningsvärd men likväl omöjlig prestation. Och det blir inte bättre, med tanke på hur lätt dessa stora biltillverkare kan dra Tesla ut ur spelet för gott, skriver Megan Dailey.

Hon tror inte att marknaden väntar på att Tesla ska komma ikapp heller. Nästan alla världens största bilföretag har börjat utveckla och till och med marknadsföra egna elektriska fordon för att konkurrera med Teslas design.

- Chevy Bolt är redan på marknaden, en modell som övertrumfar Teslas modell 3 när det gäller körsträcka, batterikraft och pris, anmärker Dailey, 

Hon tror att Volkswagen, Ford, Toyota, BMW, Daimler och mer har antingen sina egna EV-erbjudanden eller att de kommer att presentera sådana inom de närmaste två till tre åren.

- Vad är det då som är framtidens megagrej?, frågar Dailey retoriskt.  Hon antar att den som noggrant har följt massmedia har kanske märkt en intressant ny aktuell trend inom transporten.

Företagen störtar, enligt henne, inte direkt på litiumdrivna bilar. Istället sneglar många av dem också på vad som potentiellt kan vara en ännu mer användbar teknik inom rena transporter, nämligen bränsleceller.

Nyligen meddelade General Motors att det skulle investera inte bara i nya batterilektriska fordon, utan även i vätgas-/bränslecellsfordon. Men har de någon chans?

Dailey hänvisar till att GM har ingått i ett partnerskap med Honda att kunna bidra med upp till 85 miljoner dollar till massproduktion av bränslecellmotorer för personbilar från och med år 2020.

- Samtidigt producerar och säljer Toyota företagets bränslecellbil Mirai, en av de första bilarna av detta slag i USA. Toyota har också testat en större bränslecellmodell i form av ett tungt fordon, skriver Megan Dailey

Det verkar, menar Dailey, som om alla Teslas idéer har nu fått en stor utmanare.

Enligt henne blir en debatt om litium eller bränslecell snabbt en fråga om "allt du kan göra, kan jag göra bättre".

- Åtminstone nu, om man inte är i Kalifornien, kommer bilisten att ha problem med att hitta en tankstation i närheten. Det finns nämligen endast 40 offentliga vägstationer för bränslecellsbilar i hela USA, jämfört med de många offentliga laddstationerna, som är lätta att hitta, betonar Megan Dailey.

- Alternativt kan man helt enkelt köpa en egen laddare till elbilen.  Därmed kan bränslecellsbilarna idag vara till större besvär än vad de är värda, skriver Megan Dailey avslutningsvis.

Källa: Energy & Capital

 

Annons