Mötesplatsen för dig inom svensk industri, jun, 18 2019
Senaste Nytt

Saab levererar digitala flygledartorn till Storbritannien

Befäster sin position som världsledande leverantör av fjärrstyrda flygledartorn

Digital och fjärrstyrd flygtrafikledning
Digital och fjärrstyrd flygtrafikledning
Publicerad av
Peter Höök - 03 mar 2017

Försvars- och säkerhetsföretaget Saab har valts ut av NATS, Storbritanniens ledande leverantör av flygtrafikledningstjänster, att installera en ett demosystem för fjärrstyrd flygtrafikledning vid Swanwick Control Centre.  

Lösningen installeras vid Swanwick Control Centre, som drivs av NATS, för att visa upp deras förmåga att leverera tjänster för digital och fjärrstyrd flygtrafikledning. Genom kontraktet befäster Saab sin position som världsledande leverantör av fjärrstyrda torn. Saab och LFV var först med att ta fjärrstyrda flygledartorn i drift i Sverige 2015, med över 6 500 timmars operativ erfarenhet.

– Kontraktet bevisar att vårt långsiktiga och systematiska arbete bär frukt, vilket stärker vår position på den internationella marknaden. Vår operativa erfarenhet i kombination med NATS som ledande leverantör av flygtrafikledning innebär att vi kan ta våra tjänster inom flygtrafikledning till en ny nivå med hjälp av digitala lösningar, säger Johan Klintberg, vd för Saab Digital Air Traffic Solutions.

Saab Digital Air Traffic Solutions är ett samägt mellan Saab och LFV som bildades i juni 2016. Genom att kombinera LFVs unika operativa erfarenhet med Saabs tekniska lösningar i världsklass, kan Saab Digital Air Traffic Solutions leda hela processen från planering till implementering och drift av tjänster för fjärrstyrd flygtrafikledning. Digitala flygtrafiklösningar är ett genombrott inom flygtrafiktjänsterna som kommer att förändra branschen med större flexibilitet, ökad säkerhet och minskade kostnader med nya affärsmodeller till stöd för kunderna.

– Den tekniska utvecklingen med digitala och fjärrstyrda flygledningstorn är oerhört spännande för branschen.  Att kunna fjärrstyra flygtrafiktjänster från en central skulle innebära en radikal förändring för våra kunder och vi har flera prospekt inom det här området. Demosystemet i Swanwick är ett utmärkt sätt att visa upp vår förmåga och vårt erbjudande för fler av våra flygplatskunder, berättar Mike Stoller, chef för enheten Airports inom NATS.  

Annons

Annons

Annons