Mötesplatsen för dig inom svensk industri, okt, 19 2017
Senaste Nytt

Volvo satsar hårt i Kina

Foto: Volvo
Foto: Volvo
Publicerad av
Tommy Ekholm - 23 apr 2012

Volvo personvagnar satsar hårt i Kina. Försäljningen första kvartalet i år ökade med 24,2 procent till 10 881 bilar och nu lovar Volvo att komma med tio nya modeller inom sex år i Kina, enligt Reuters.

Samtidigt funderar ägaren till Geely, som köpte Volvo 2010, över hur det kinesiska märket ska kunna använda mer av Volvo för att rädda sig själv.

– Vi måste jobba hårt så att Geely inte dör, sade Li Shufu, Geelys styrelseordförande, enligt Reuters.

Li Shufus dilemma är enligt Reuters att hans Geely behöver all Volvohjälp det kan få, medan en klarare koppling mellan Volvo och Geely kan urholka det svenska märkets prestige.

Li Shufu betonar att hans prat om att rädda livet på Geely inte är något slags skämt. Konkurrensen mellan de kinesiska märkena är hård.

Li Shufu talade om Volvohjälp redan i början av mars och nu tar han upp ämnet igen. Någon möjlighet att plocka teknisk hjälp hur som helst från Volvo har inte det kinesiska företaget, oavsett farhågorna om vad det kan innebära för Volvos prestige. Det är också så att en del av Volvos teknik har Fordrötter och Ford måste i så fall också ge sitt samtycke, ungefär som GM måste ge klartecken för sin Saabteknik innan det märket kan få ny ägare.

Bland det Geely är mest intresserat av finns motorteknik och säkerhetsdetaljer. Vad beträffar design så har Geely redan sedan tidigare knutit förre Volvodesignern Peter Horbury till sig. Han är nu vice vd i Geely.

Volvo säljer i dag sex modeller i Kina och rankas som Kinas femte bästsäljande lyxmärke.

(TT)