Mötesplatsen för dig inom svensk industri, apr, 25 2019
Senaste Nytt

LKAB storsatsar på nya tåg

Tågen bestående av världens starkaste lok och ett antal vagnar är 750 meter långt. Foto: LKAB.
Tågen bestående av världens starkaste lok och ett antal vagnar är 750 meter långt. Foto: LKAB.
Publicerad av
Henrik Ståhl - 20 sep 2011

Nya malmtågsvagnar för 400 miljoner kronor och världens starkaste lok. Tillsammans ska de bilda fyra kompletta tågset och är en del i LKABs satsning på logistiken till deras gruvor.

Styrelsen för företaget har beslutat att investera i fyra nya dubbla IORE-lok från leverantören Bombardier. Lokaffären ingår som en viktig del av en miljardinvestering i logistiken. Loken är med en dragkraft på 1200 kN världens starkaste lok. Effekten är 10 800 kW, eller cirka 15 000 hk och axeltrycket är 30 ton vardera på de 12 drivaxlarna. Slutmontering av de nya loken sker i Kassel, Tyskland. Chassin, boggier och framdrivningar tillverkas i Bombardiersfabriker i Wroclaw, Polen respektive Siegen och Mannheim, Tyskland.

Tack vare de fyra nya loken ökar nu antalet av världens starkaste lok från 13 till 17 i företagets ägo. IORE-loken är designade för extremt tunga tågtransporter. Företagets malmtåg består av 68 malmvagnar med en lastkapacitet på 100 ton per styck.

Levereras mellan 2013-2014Varje tåg fraktar 6 800 ton järnmalmsprodukter och är 750 meter långa. Malmtransporterna går från LKABs gruvorter i Malmberget, Svappavaara och Kiruna till malmhamnar i Narvik respektive Luleå samt till SSAB:s anläggningar i Luleå.

Loken skall levereras under perioden maj 2013 till mars 2014 från Bombardiers fabrik i Tyskland.

Men det är inte bara lok som det investeras i. Även nya vagnar för 400 miljoner kronor köps in. Kockums Industrier i Malmö och Trelleborg har tack vare detta fått sin största beställning någonsin på järnvägsvagnar.– Ordern är den största i vår mer än 150-åriga historia som leverantör av järnvägsvagnar. Den innebär att Kockums Industrier har full beläggning ytterligare två år framåt för nuvarande personalstyrka, konstaterar vd:n Björn Widell.

Ordern gäller cirka 300 specialvagnar. Företaget har tidigare byggt mer än 800 vagnar av samma typ till LKAB, men då i kortare serier. Lastar 20 ton mer än tidigare vagnar Vagnarna är utvecklade i ett samarbete företagen emellan. De ska vara anpassade till de tuffa förhållandena norr om polcirkeln med snö, kyla och temperaturskillnader. Varje vagn lastar 100 ton, vilket är 20 ton mer än den förra generationens malmvagnar.– Malmtransporterna sker dygnet runt året runt i ett extremt arktiskt klimat med stora temperaturskillnader och vädervariationer. Tågen har hittills visat sig vara driftsäkra. När tågtrafiken i södra Sverige stått stilla under vintertrafiken har våra malmtåg rullat planenligt, säger Jan Olovsson, projektledare.– Investeringen gör att vi får 20 dagliga tåg mot dagens 15 tåg på Malmbanan, säger logistikchefen Göran Heikkilä.

Vagnarna byggs i Kockums verkstäder i Malmö och den nya anläggningen i Trelleborg. De utrustas i Kiruna med vagnkorgar och luckor från Kiruna Wagon.

”Ökad leveranskapacitet med 35 procent”– Investeringen är strategisk i vår utvecklingsplan och ökar tågkapaciteten för malmtransporter till 40 miljoner ton per år. Ökad kapacitet på Malmbanan är avgörande för förverkligandet av planer på tre nya gruvor och en ökad leveranskapacitet med 35 procent till år 2015, säger LKAB:s vd Lars-Eric Aaro.

Fakta MalmtågsvagnarnaAntal: 300.Tillverkas av: Kockums och Kiruna Wagon.Lastkapacitet: 100 ton per vagn.Varje tåg fraktar: 6 800 ton järnmalmsprodukter.Längd (hela tåget): 750 meter.

IORE-lokDragkraft: 1200 kN.Effekt: 10 800 kW (cirka 15 000 hk).Axeltryck: 30 ton vardera på de 12 drivaxlarna.Tillverkas i: Wroclaw, Polen och tyska Siegen ochMannheim.

Annons

Annons

Annons