Mötesplatsen för dig inom svensk industri, okt, 22 2017
Senaste Nytt

Lastbilstillverkare lyfter fram morgondagens transportteknik

Bild: Volvo
Bild: Volvo
Publicerad av
Tommy Ekholm - 21 mar 2016

Sex europeiska lastbilstillverkare slår ihop sina påsar och åker i var sin fordonskolonn till Rotterdam för att lobba för morgondagens transportteknik.

-Potentialen är enorm, säger Andreas Svenungsson på AB Volvo till TT.

Från Göteborg avreser en trio tunga lastbilar ur Volvos FH-serie om en och en halv vecka och målet ska nås den 6 april. Initiativet kommer från EU:s nuvarande ordförandeland Nederländerna, och syftet är att uppmärksamma frågan om automatiserade lastbilar och kolonnkörning.

-Frågan ska upp på EU:s transportministermöte den 12 april, säger Andreas Svenungsson, som är ansvarig för samhällskontakter på AB Volvo.

Chaufför i bil nummer tre i Volvo-kolonnen kommer Wilhelm Wiberg att vara och TT träffar honom i förarhytten på en testbana utanför Borås.

Trebilskonvojen åker sakta iväg och Wilhelm Wiberg, som egentligen är systemutvecklare, gör några knapptryck på displayen, aktiverar det trådlösa nätverket och vips är de tre fordonen sammankopplade.

-Nu behöver jag inte gasa eller bromsa utan bara styra, säger han.

Systemet heter platooning på engelska och innebär att bilarna kör i rad efter varandra och med det trådlösa systemet kan förarna ställa in vilket avstånd de ska ha mellan sig. Den här dagen handlar det om 22 meters mellanrum vilket är så långt man kommer på en sekund om farten är 80 kilometer i timmen.

-Den svaga punkten är den trådlösa kommunikationen, men skulle den störas ut faller vi tillbaka till vanlig körning.

Vad händer då när älgen rusar ut framför bilen eller ett annat fordon tränger sig in emellan?

-Då får jag bromsa själv. Föraren är hela tiden ansvarig, säger Wilhelm Wiberg.

Projektledaren Anders Kellström ser framför sig en evolution av förarstödssystem och så småningom att åkerier i ett första steg kan arrangera sina egna konvojer.

-Sedan skulle det krävas ytterligare utveckling och lagstiftning för att möjliggöra att konvojer bildas mera slumpmässigt på landsvägarna, säger han.

Kolonnkörning ligger utvecklingsmässigt snäppet före självkörande lastbilar och vinsterna bedöms vara stora. Enligt Andreas Svenungsson handlar det om upp till 15 procents bränslebesparing på grund av minskat luftmotstånd. Då blir miljöpåverkan dessutom mindre och olycksrisken anses minska tack vare automatiseringen.

-Många vill framåt men det råder fortfarande stor osäkerhet när det gäller lagstiftningen. Först när alla länder harmoniserar den får vi den fulla effekten, säger Andreas Svenungsson.

Frågor om ansvar, trafikbrott och försäkringar återstår exempelvis att lösa.

(TT)