Mötesplatsen för dig inom svensk industri, feb, 23 2017
Senaste Nytt

Stark marknadsposition för Gripen

Publicerad av
Tommy Ekholm - 17 mar 2016

Saabs stridsflyg Gripen har i dag en stark marknadsposition med en geografiskt spridd kundbas. Det uppger Ulf Nilsson, chef för Saabs affärsområde Aeronautics, vid försvarstillverkarens årliga Gripen-seminarium.

Orderboken för Gripen är rekordstark och utvecklingsprogrammet för Gripen E-modellen åt Sverige och Brasiliens flygvapen fortskrider väl i linje med tidsplan och budget.

Det första testplanet av Sveriges totalt 60 Gripen E-plan håller just nu på att färdigställas, berättar han vidare.

Affärsområdeschefen talade också om hur Gripens stegvisa plattformsutveckling kunnat ge programmet fördelar i form av kortare ledtider mot kund.

"Vi är lite som en humla: vi bryr oss inte om att vi inte kan flyga för vi gör det ändå", sammanfattar Nilsson Gripen-programmets syn på att snabbt våga introducera nya innovationer.

(SIX News)