Mötesplatsen för dig inom svensk industri, maj, 27 2017
Senaste Nytt

En ulv i fårakläder

Bild: Porsche
Bild: Porsche
Publicerad av
Tommy Ekholm - 04 mar 2016

Vid den internationella bilsalongen i Génève 2016 presenterade Porsche en renodlad sportbil i klassisk design, nya 911 R. Med en 500 hk (368 kW) stark 4-liters boxermotor utan överladdning och med sexväxlad manuell sportväxellåda förvaltar 911 R traditionen från sin historiska förebild: en racerbil godkänd för gatbruk från 1967.

911 R (R för Racing) tillverkades i en begränsad serie och tävlade i rallyn, i Targa Florio och i världsrekordförsök. Liksom sin legendariska föregångare förlitar sig nya 911 R på en systematisk lättviktskonstruktion och maximala prestanda. Den här specialversionen av 991 som görs i begränsad upplaga väger 1 370 kg och är för närvarande den lättaste versionen av 911.

Baktill i 911 R finner vi den sexcylindriga boxermotorn som vi känner från 911 GT3 RS. Racemotorn utvecklar 500 hk vid 8 250 v/min med ett maximalt vridmoment av 460 Nm vid 6 250 v/min. Från stillastående når 911 R 100 km/tim på 3,8 sekunder. Porsche 911 R fortsätter att accelerera till toppfarten 323 km/tim. Bränsleförbrukningen vid blandad körning enligt NEDC är 13,3 liter per 100 km.

911 R väger 1 370 kg vilket är 50 kg mindre än 911 GT3 RS. Huv och skärmar är gjorda av kolfiber och taket av magnesium. Det sänker bilens tyngdpunkt. Bakrutan och bakre sidorutorna är gjorda av lätta plastmaterial. Andra bidrag till viktminskningen är reducerad isolering och slopandet av baksäte, luftkonditionering och ljudsystem.

Utifrån ger 911 R ett beskedligt intryck. Vid första ögonkastet ser karossen ut som en vanlig Carrera. Bara fronten och bakpartiet, som känns igen från 911 GT3, antyder var 911 R kommit till, nämligen i motorsportavdelningen i Flacht. I tekniska termer har 911 R därför mycket att visa under motorluckan: drivlinan kommer från 911 GT3 RS. Karossens alla lättviktkomponenter och hela chassit kommer från 911 GT3. Men, med hänsyn till användning i vardagen får karossen klara sig utan den fasta bakre vingen. I stället är det en uppfällbar bakre spoiler, känd från Carrera-modellerna, och en bakre diffusor speciellt utformad för R-modellen, som ger det nödvändiga marktrycket.

Den främre och bakre kjolen kommer från GT3. Sportavgassystemet är en lättviktskonstruktion av titan. Den främre spoilerns läpp har fått ny utformning.