Mötesplatsen för dig inom svensk industri, sep, 26 2017
Senaste Nytt

Världspremiär för Tiguan GTE Active Concept

Bild: Volkswagen
Bild: Volkswagen
Bild: Volkswagen
Bild: Volkswagen
Publicerad av
Tommy Ekholm - 22 jan 2016

På bilsalongen i Detroit presenteraradeVolkswagen konceptbilen Tiguan GTE Active Concept – en SUV med laddhybriddrift och elektrisk fyrhjulsdrift.

Nya Tiguan, som lanseras på den svenska marknaden i vår, markerar starten på Volkswagens SUV-offensiv. Det är den första SUV:en som byggs på Volkswagens modulära plattform MQB. På Detroitsalongen presenterades en konceptbil som baseras på nya Tiguan. Med Tiguan GTE Active Concept demonstreras de tekniska möjligheter som MQB ställer till förfogande för nästa generation av SUV:ar. Det primära målet med konceptbilen har varit att kombinera laddhybridteknik med offroad-prestanda. 

Konceptbilens laddhybridbaserade fyrhjulsdrift består av en turboladdad och direktinsprutad bensinmotor (TSI) på 150 hk/250 Nm, en elmotor fram på 54 hk/220 Nm och en elmotor bak på 115 hk/270 Nm.  Bilen kan köras upp till 32 kilometer på ren eldrift. En batterikapacitet på 12,4 kWh och en bensintank på 64 liter ger Tiguan GTE Active Concept en total räckvidd på 933 kilometer enligt körcykeln. Den blandade förbrukningen är 3,1 l/100 kilometer.  Litiumjonbatteriet kan laddas externt via kabel eller via TSI-motorn under körning. Växellådan är en 6-växlad DSG som har tagits fram speciellt för hybriddrivningen.  Tiguan GTE Active Concept har tre olika drivlägen: ”E-Mode”, ”Hybrid” och ”GTE”. E-Mode och GTE aktiveras genom separata knappar på mittkonsolen. När föraren trycker på någon av knapparna en andra gång, går bilen tillbaka till hybridläget.  Bilen startar automatiskt i det helelektriska läget E-Mode. I detta utsläppsfria läge når bilen en toppfart på 120 km/h.  Vid normala körförhållanden är det elmotorn på bakaxeln som står för drivningen, men om systemet registrerar att väggreppet börjar släppa kopplas även elmotorn på framaxeln in på bråkdelar av en sekund.  Batteriet kan laddas via regenerativ bromsning och utnyttjar automatiskt TSI-motorn och/eller elmotorn, beroende på körsituationen. Föraren kan också aktivt påverka detta med batterifunktionsläget.

Genom ett enkelt tryck på ”GTE”-knappen kan föraren gå över till läget ”GTE” som gör Tiguan GTE Active Concept riktigt sportig. GTE-läget är en exklusiv funktion för alla laddhybrider från Volkswagen. Det man märker är att karakteristiken för gaspedalen, växellådan och styrningen då blir häftigare. Samtidigt får TSI-motorn en mer prestandainriktad karaktär.  I GTE-läget arbetar dessutom TSI-motorn och elmotorerna tillsammans, så kallad ”boosting”, för att tillhandahålla hela systemeffekten på 225 hk och det maximala vridmomentet. I detta läge har Tiguan GTE en toppfart på 193 km/h och accelererar 0-60 mph (97 km/h) på bara 6,4 sekunder.