Mötesplatsen för dig inom svensk industri, feb, 23 2017
Senaste Nytt

Electrolux strategi kvarstår efter vd-byte

Publicerad av
Tommy Ekholm - 11 jan 2016

Electrolux strategi förblir oförändrad. Electrolux ska vara ett renodlat konsument- och innovationsdrivet bolag som drar nytta av skalfördelar. Det innefattar även fortsatt en kombination av organisk tillväxt och tilläggsförvärv.

Det uppger Electrolux styrelseordförande Ronnie Leten vid måndagens mediekonferens med anledning av det meddelade vd-bytet, där nuvarande vd Keith McLoughlin avgår och Jonas Samuelsson tar vid som ny vd den 1 februari.

Styrelsen valde enligt Leten ut Samuelsson som ny vd då han känner till bolaget "inifrån och ut" och bevisligen har uppvisat goda erfarenheter i flera ledande rollen inom koncernen.

Tillträdande vd:n Jonas Samuelsson säger sig ha stor respekt för utmaningarna i att leda en global koncern i en "väldigt konkurrensutsatt bransch".

"Vi kommer inte att ändra vår kärnstrategi", fastslår Samuelsson. Det innefattar att nuvarande finansiella mål bekräftas.

Samuelsson betonar att Electrolux kommer att fokusera på 1) ökade investeringar i konsumentupplevelsen och digital transformation och 2) fortsatt arbete med "operational excellence" inom områden såsom kostnader, produktivitet, flexibilitet samt hållbarhetsfrågor.

Nya Nordamerika- och EMEA-chefer kommer att meddelas framöver och det finns redan en successionsplan på plats för dessa processer, sade Samuelsson vidare.

Mer information kring Samuelssons strategiska prioriteringar kan förväntas vid kommande kapitalmarknadsdag var ett annat budskap under konferensen.

Samuelsson är i dag affärsområdeschef för Vitvaror EMEA och har tidigare varit bolagets chef för Global Operations samt finanschef.

(SIX News)