Mötesplatsen för dig inom svensk industri, okt, 19 2017
Senaste Nytt

AB Volvos vinst bättre än väntat

Foto: Volvo
Foto: Volvo
Publicerad av
Martin Stråmo - 24 jul 2013

Lastbilsjätten AB Volvo redovisar en vinst före skatt på 2 880 miljoner kronor för andra kvartalet. Det kan jämföras med vinsten på 6 796 miljoner kronor motsvarande period i fjol.

Analytiker hade i genomsnitt räknat med en vinst på 2 005 miljoner kronor, enligt Reuters sammanställning.

Omsättningen uppgick till 72 756 miljoner kronor, jämfört med 82 943 miljoner kronor ett år tidigare.

Efter en svag inledning på året återhämtade sig såväl försäljning som lönsamhet under andra kvartalet, skriver vd Olof Persson.

Rörelsemarginalen steg från 0,8 procent första kvartalet till 4,5 procent andra kvartalet, men ändå mycket sämre än 9,3 procent andra kvartalet i fjol.

Negativa valutakurser sänkte resultatet med 1,2 miljarder kronor jämfört med andra kvartalet i fjol.

Omsättningen för lastbilsverksamheten sjönk med åtta procent jämfört med andra kvartalet i fjol. Rörelseresultatet föll samtidigt med 57 procent.

Leveranserna av antalet lastbilar uppgick till 51 984 fordon, fyra procent färre än andra kvartalet i fjol, men 35 procent fler än under första kvartalet.

Orderingången steg med 16 procent till 56 349 fordon, jämfört med andra kvartalet förra året.

Prognoserna om antalet lastbilsleveranser för resten av året lämnas i stort sett oförändrade. I Indien skrivs de dock ner.

För det näst största affärsområdet, anläggningsmaskiner, sjönk försäljningen med 19 procent medan rörelseresultat rasade med 52 procent.

För bussarna sjönk försäljningen med 20 procent medan resultatet hamnade precis över nollan, elva miljoner kronor i vinst.

- Huvudslutsatsen från andra kvartalet är att Volvo har haft ett ganska ordentligt lönsamhetslyft, och det lyftet var bättre än väntat, säger Hampus Engellau, analytiker på Handelsbanken.

En förklaring är enligt Engellau att produktionstakten har skruvats upp.

- Vi har haft stora rörelser i efterfrågan på senare tid som har tvingat tillverkarna att gasa och bromsa i sin produktionstakt mellan kvartalen. Där har Volvo haft lite svårare att anpassa sig. Det var det vi såg när första kvartalet var så svagt, säger han.

Han tycker att det ser hyfsat ljust ut för Volvo framöver. Orderingången på viktiga marknader fortsätter att vara större än leveranserna, ett tecken på att man måste dra upp produktionen lite mer.

- Vi har också sett hur det går för Scania, Daimler och underleverantörer. Det vi ser är en förbättrad marknad i centrala och norra Europa för lastbilar och att Nordamerika fortsätter att vara en bra marknad. Det finns ett utbytesbehov som börjar röra på sig i Europa, säger Hampus Engellau.

(TT)